Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Onderzoek voor een fusie of bedrijfsculturen bij elkaar passen”

Negen van de tien fusies mislukt doordat cultuurverschillen worden onderschat. Uit onderzoek van Hay Group blijkt dat voor strategische en financiële aspecten volop aandacht is. Maar wat de mensen op de werkvloer bezighoudt, wordt vaak genegeerd.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“De fusies waarbij de doelstellingen van het management wel werden gehaald, kenden een aantal overeenkomsten,” zegt Jurgen van den Brink, een van de betrokkenen bij het onderzoek, in de Volkskrant. “Werknemers kregen eerder de kans aan elkaar te wennen en met elkaar te praten. En medewerkers die werden overgenomen, werd het idee gegeven dat het werk dat zij hadden gedaan, niet voor niets was geweest. Als je zegt ‘vanaf vandaag gaan we het op onze manier doen,’ bereik je juist het tegengestelde effect.”

Cultuuronderzoek
“Aan een fusie liggen altijd strategische of financiële overwegingen ten grondslag. Dat heeft gewoon niets met die ‘zachte’ kant te maken.” Van den Brink pleit voor een grondig cultuuronderzoek voordat bedrijven aan een fusie beginnen. “Net zoals je de boeken goed bekijkt voordat je tot overname overgaat, kun je onderzoeken hoe goed of slecht twee bedrijfsculturen bij elkaar passen.”

Doorgaand proces
Ook Florent Meier van Q-research, een bedrijf dat fusies begeleidt na de financiële overeenkomst, vindt dat er bij fusies te weinig aandacht wordt besteed aan de werknemers. Hij benadrukt in de krant het belang van communicatie. “De stelregel is: alles wat niet door de organisatie wordt ingevuld, vullen werknemers zelf in. Denk vooral niet te snel dat het fusieproces is afgerond. Het bekrachtigen van cultuur is een doorgaand proces. Je ziet vaak dat het verwatert en dat mensen terugvallen in oude bloedgroepen.”

Bron: de Volkskrant