De Management Team Advies Top 100 (kortweg MT100) wordt samengesteld op grond van de vraag in hoeverre klanten in het algemeen tevreden zijn over hun adviesbureau. Het onderzoek is uitgevoerd door het gerenommeerde onderzoekbureau TNS Nipo.
De onderzoeksopzet is verdeeld in de antwoordcategorieën: uitstekend, zeer goed, goed, redelijk en slecht. Het percentage klanten dat bureaus als ‘uitstekend', 'zeer goed' en ‘goed' beoordeelt, wordt samengevoegd en vormt samen de zogenaamde ‘topbox', die de algemene klanttevredenheid uitdrukt. Deze score bepaalt de positie op de ranglijst. Als twee bureaus een zelfde topboxscore hebben, krijgt het bureau dat de meeste ‘uitstekend' beoordelingen heeft, de hoogste klassering. Door afrondingsverschillen kan de topboxscore afwijken van de som van het opgetelde percentage klanten dat bureaus als ‘uitstekend', ‘zeer goed' en ‘goed' beoordeelde.
Deelaspecten
Naast algemene tevredenheid hebben de respondenten de bureaus – de 286 vooraf geselecteerde grootste Nederlandse adviesbedrijven – beoordeeld op zeven criteria: klachten oplossen, flexibiliteit, nakomen van de tijdsplanning, budgetbewaking, prijs-kwaliteitverhouding, branchekennis en onafhankelijkheid. Ook op elk van deze deelaspecten scoort een adviesbureau een tevredenheidscore, op dezelfde wijze als bij de algemene tevredenheid. De score op de deelaspecten heeft geen invloed op de rangschikking in de MT100, maar geeft een indruk van de sterke en zwakke punten van de bureaus.
Bij elke vraag kunnen respondenten kiezen uit de volgende opties: uitstekend, zeer goed, goed, redelijk en slecht. De verdeling over de vijf antwoordcategorieën leidt tot een gemiddeld cijfer, dat maximaal 5 (alle klanten beoordelen een bureau als uitstekend) en minimaal 1 (alle klanten beoordelen een bureau als slecht) bedraagt. Meestal schommelt dit getal tussen de 2 en 3, ofwel tussen redelijk en goed. Voor de individuele bureaus wordt dit cijfer alleen bij hoge uitzondering gemeld, als er een bijzonder hoog of laag gemiddelde is gehaald. Voor de vergelijking tussen sectoren, waar het om veel grotere aantallen respondenten gaat, is dit cijfer significant. Het aantal (zeer) ontevreden klanten heeft geen invloed op de positie van een bureau op de ranglijst.
Behalve naar de tevredenheid in het algemeen en tevredenheid over zeven verschillende aspecten van het advies is per bureau gevraagd of de respondenten dit bureau aan derden zouden aanraden en of er in de toekomst ook nog mee wordt samengewerkt.
Voorzichtig
Om in aanmerking te komen voor een klassering in MT100 moet een adviesbureau minimaal tien keer door verschillende klanten zijn beoordeeld. Resultaten voor bedrijven die minder dan twintig beoordelingen hebben gekregen moeten, gegeven het lage aantal, met enige voorzichtigheid worden geïnterpreteerd.
Het onderzoek is gehouden onder Nederlandse managers van bedrijven en instellingen van vijf personen of meer. Binnen het bedrijf is de manager ondervraagd die:
- invloed heeft op het onderzochte adviesgebied
- zaken doet of (de afgelopen twee jaar) heeft gedaan met het adviesbureau
- niet zelf werkzaam is in de branche waarin het beoordeelde adviesbureau actief is.
Een respondent mag over maximaal drie bureaus per sector zijn mening geven.
In de lijst adviesbureaus komen ook bedrijven voor die inmiddels niet meer bestaan, of een andere naam hebben gekregen. Er is zoveel mogelijk geprobeerd om de nieuwe naam te hanteren, maar omdat bedrijven ook vaak lang onder hun oude naam bekend blijven en de antwoorden tot twee jaar terug gaan, is klassering van een niet (meer) bestaand bedrijf incidenteel mogelijk.
In totaal hebben ruim 4806 managers, in twee fases, aan het onderzoek meegedaan. Van hen voldeden uiteindelijk 3.432 aan de selectiecriteria. 161 bureaus haalden de grens van 10 beoordelingen en maakten dus kans op een positie in de MT100.
Het onderzoek voor de MT100 is verricht door TNS Nipo, van 20 juli tot 11 augustus 2009. Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van de TNS NIPOBase Business database en het lezersbestand van Management Team.