Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Onderzoek: Helft van de medewerkers niet gehoord door leidinggevende

Ruim 46 procent van de Nederlandse werknemers voelt zich niet gehoord door het management in zijn of haar organisatie. Daarbij lijkt er ook een gebrek aan vertrouwen te zijn. Zo heeft drie op de vijf ondervraagden het idee dat managers niet precies weten wat ze moeten doen, blijkt uit onderzoek.

onderzoek medewerker niet gezien manager MT
Foto: Getty Images

Bijna de helft van de Nederlandse werknemers voelt zich niet gehoord door het management van zijn of haar organisatie. Dat blijkt uit onderzoek dat adviesbureau Intermedius liet uitvoeren onder 526 managers en 581 medewerkers werkzaam in bedrijven met meer dan 11 werknemers. Bij het beantwoorden van de stellingen konden respondenten per stelling aangeven of deze wel of niet op hen van toepassing was.

Opvallend is dat het management zich wel bewust is van het probleem. Zo denkt 42 procent van de managers dat hun medewerkers zich onvoldoende gehoord voelen. Het zou goed kunnen dat managers wel een luisterend oor willen bieden, maar hier geen mogelijkheden toe zien door de inflexibiliteit van de organisatie. Tweederde zegt namelijk dat ze hun bedrijf niet wendbaar genoeg vinden.

Wat te doen

‘Wendbaarheid, of juist het gebrek daaraan, is een essentieel onderwerp, met name voor grote organisaties’, aldus Diane Dros, managing partner bij Intermedius. Meer dan de helft van de medewerkers heeft het idee dat managers binnen hun organisatie niet weten wat ze moeten doen.

En dat klopt ook wel. Uit het onderzoek blijkt dat gemiddeld 20% van de managers niet precies weet wat er van hem of haar wordt verwacht als manager. Vooral de groep tussen 30 en 39 jaar is daar onzeker over.

37 procent van hen vindt dat de managementinformatie binnen hun organisatie niet goed op orde is. Dros: ‘Met name bij corporates ontbreekt vaak informatie over andere bedrijfsonderdelen. Dat ondermijnt goed management en betrouwbaar leiderschap.’

Onvoldoende samenwerking

Ook de onderlinge samenwerking kan volgens zowel medewerkers als managers een stuk beter. Bijna een derde van de ondervraagden zegt dat er binnen hun organisatie onvoldoende wordt samengewerkt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘We zien in de praktijk dat effectief samenwerken binnen en tussen bedrijven vaak een uitdaging is’, zegt Dros. ‘Wederzijds begrip hierin is essentieel, maar daar wordt niet genoeg tijd voor vrijgemaakt. Hierdoor blijft iedereen vooral aan zijn eigen belangen.’

Dit gebrek aan begrip versterkt zichzelf en resulteert in medewerkers die zich niet gezien weten. Managers en medewerkers zouden er volgens Dros al veel bij geholpen zijn als de strategie van de organisatie helder verwoord zou worden in een plan, doorvertaald naar alle lagen van de organisatie. ‘Wij zien dat dit bij veel bedrijven niet gebeurt.’