Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Onderzoek: éénderde werknemers heeft ‘ideale manager’

Kijkend naar de verschillende niveaus binnen een organisatie, zijn vooral medewerkers in een strategische positie te spreken over hun manager. Ruim de helft geeft aan dat zijn huidige manager zijn ideale manager is.

Voor bijna 1 op de 5 medewerkers (19 procent) is de huidige manager een reden om de organisatie te verlaten. Dit geldt vooral voor jongeren van 18 tot 25 jaar (27 procent). Daartegenover staat een groot deel van werkend Nederland dat juist enorm te spreken is over zijn manager, blijkt uit Het Nationale Management Onderzoek, uitgevoerd onder 1.013 respondenten.

Bijna 30 procent bestempelt zijn huidige manager als de ideale manager. Daarbij geldt voor 20 procent dat zijn manager de belangrijkste reden is om bij zijn huidige werkgever te blijven.

Ideale manager

Net als het percentage van de jongeren (18-25 jaar) dat zijn manager een reden vindt om te vertrekken, geeft ook 27 procent van deze leeftijdscategorie aan dat zijn manager de belangrijkste reden is om bij de organisatie te blijven. Ook bij werknemers tussen de 25 en 40 jaar geldt dit voor bijna een kwart (24 procent). Al met al is de manager van grote invloed op de retentie van medewerkers, zowel in de positieve als negatieve zin.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kijkend naar de verschillende niveaus binnen een organisatie, zijn vooral medewerkers in een strategische positie te spreken over hun manager. Ruim de helft (55%) geeft aan dat zijn huidige manager zijn ideale manager is. Op tactisch niveau geldt dit voor 36 procent en op operationeel niveau voor 27 procent.

Kwaliteiten aanwakkeren

‘Omdat organisaties transformeren en de rol van managers verandert, is het zaak dat managers zich blijven ontwikkelen’, legt directeur Rob Rijbroek van onderzoeksopdrachtgever ISBW uit. ‘Een goede manager is namelijk van cruciaal belang voor het werkgeluk van medewerkers. Om een goede manager te zijn, zijn veel verschillende kwaliteiten, kennis en vaardigheden nodig. Je moet bijvoorbeeld kunnen coachen, organiseren en zowel oog voor het team als voor commercie hebben. Het is bijna onmogelijk om dit allemaal van nature te bezitten. Toch heeft iedereen het in zich om een goede manager te zijn. Het is een kwestie van het aanwakkeren van de juiste kwaliteiten.’