Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Onderzoek: CEO wil niet op zijn voorganger lijken

Hoe meer een CEO op zijn voorganger lijkt, des te groter de kans is dat hij een nieuwe koers uitzet, zo blijkt uit onderzoek.

Foto: Getty

Het lijkt simpel. Het gaat goed met een bedrijf maar de CEO gaat weg, dus wat doe je? Je zoekt een opvolger die op de huidige CEO lijkt. Succes gegarandeerd. Toch niet. Want onderzoekers vonden dat hoe meer een CEO op zijn voorganger lijkt, hoe meer neiging deze heeft om zich te onderscheiden. Dit effect is nog sterker als de oude CEO actief blijft binnen het bedrijf, bijvoorbeeld als commissaris.

Gelijkenissen

In het onderzoek werden 180 opvolgingssituaties onderzocht bij Duitse beursgenoteerde bedrijven tussen 1985 en 2007. Om de gelijkenis tussen de oude en de nieuwe CEO te bepalen, werd gekeken naar overeenkomsten en eerdere functies, industrieën, nationaliteit en leeftijd. De mate waarin de strategie werd aangepast werd bepaald door het feit of een CEO in zijn of haar eerste twee jaar een businessunit verkocht die door de voorganger was aangekocht.

De resultaten zijn duidelijk: hoe meer overeenkomsten tussen de CEO’s, hoe groter de kans dat de nieuwe CEO de strategie aanpast. ‘Topmannen worden altijd vergeleken met degene die ervoor aan het roer stond’, zegt onderzoeker professor Thomas Hutzschenreuter van de Technische Universiteit München. ‘Omdat niemand in die positie gezien wil worden als inwisselbaar, voelen ze de behoefte om hun stempel op het bedrijf te drukken door middel van acties. Deze neiging is groter als er op basis van het CV geen duidelijk onderscheid kan worden gemaakt.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Raad van commissarissen

De behoefte zich te onderscheiden wordt groter als de vorige CEO in het bedrijf blijft als lid van de raad van commissarissen. Stapt de CEO niet uit zichzelf op, dan is de behoefte van zijn opvolger om zich duidelijk te onderscheiden juist weer kleiner.

De uitkomsten van dit onderzoek zouden volgens Hutzschenreuter meegenomen moeten worden bij het zoeken naar een nieuwe CEO. Ook zou het volgens hem slim zijn om te kijken of er nog culturele factoren meespelen. Is dit effect in alle landen hetzelfde en hoe het werkt in andere typen bedrijven, bijvoorbeeld familiebedrijven?