Hoe ontstond je avontuur ooit in China?
“In 1999 heb ik mijn studie in Leiden onderbroken om een jaar Chinees te komen studeren aan de Sun Yat-sen Universiteit in Guangzhou. Na dat jaar ben ik nog drie maanden teruggeweest om mijn studie af te maken, maar eigenlijk wilde ik zo snel mogelijk in China een baan vinden. Dat is gelukt.”
Waarom besloot je er uiteindelijk ondernemer te worden?
“Ik heb acht jaar voor een Chinees advocatenkantoor gewerkt, en de laatste jaren werd ik steeds onafhankelijker. Op een gegeven moment had ik meer last dan baat van mijn collega’s. Bovendien zag ik om mij heen hoe goed al die buitenlandse entrepreneurs het deden. Mijn conclusie: dit wilde ik ook proberen.”
Hoe onderscheidt je bedrijf zich op de markt?
“Mijn kantoor verleent juridische diensten aan buitenlandse ondernemingen die in China investeren of in China zaken doen. Europese midden- en grootbedrijven verwachten van ons expertise op gebied van bedrijven opzetten, contracten, arbeidsrecht, intellectueel eigendomsrecht, belasting, en geschillenbeslechting. Als klein kantoor met 15 mensen zijn we dus veelzijdig.
Wat ons echter bijzonder maakt, is dat we een Chinees kantoor zijn onder buitenlandse leiding. Buitenlandse advocatenkantoren mogen geen Chinees recht beoefenen en kunnen dus geen legal opinions schrijven of een partij vertegenwoordigen in een geschil. Ons kantoor kan dat wel. Bovendien kunnen wij als Chinees kantoor gemakkelijker goede Chinese advocaten gemakkelijk aan ons binden, en hanteren we een relatief lage kostenstructuur.”
Hoe vergaat het je?
“We zijn nog geen twee jaar bezig, maar het gaat erg goed. Dat zie je aan de omzet en winstcijfers, maar vooral ook aan het groot aantal nieuwe klanten dat bij ons aankloppen. Bovendien blijven bestaande klanten eigenlijk altijd, dat is ook een teken dat het goed gaat.”
Wat voor groei wil je realiseren in de toekomst?
“Het is belangrijk om door te groeien naar een kantoor van dertig à veertig man, maar dit kan ik niet alleen. Huidige associates moeten partner worden, zodat we kunnen uitbreiden met meer mensen, en zodat we sterker zijn op bestaande en nieuwe vakgebieden. Als er nu een grote zaak komt, is het soms lastig om genoeg mensen daarop te zetten. Dan moeten alle zeilen bijgezet worden. Als je groter wordt, is dat gemakkelijker. Maar een heel groot kantoor hoef ik niet te worden. Kwaliteit blijft natuurlijk belangrijker.”
In hoeverre verschilt het zaken doen in China?
“Het verschil is groot, maar daar verdienen wij natuurlijk ons brood mee. Veel Europese en Amerikaanse bedrijven hebben moeite om precies te weten wat er aan de hand is in China. Zelfs als ze in China eigen vestigingen hebben, krijgen ze vaak onjuiste of onvolledige informatie, zeker op juridisch vlak. Wij helpen ze daarmee, nemen ze aan de hand, en zorgen dat hun juridische kwesties worden opgelost zodat zij zich op de business kunnen concentreren.”
Wat adviseer je aan ondernemers die ook in China willen slagen?
“Veel bedrijven die in China opereren hebben het over het begrijpen van de lokale cultuur en het bouwen van goede connecties, wat ook wel ‘guangxi’ wordt genoemd. Natuurlijk is dit belangrijk, maar toch nog belangrijker is gewoon een goed businessmodel, en het vinden van de juiste mensen om een project te leiden. Dat bepaalt veel meer of een klant van ons slaagt in China of niet.”
Lees ook de andere interviews met Nederlandse avonturiers:
Afrika:
Vastgoedman bouwt resort in Ghana met Europees geld (Ghana)
‘Zuid-Afrikanen herkennen goede en slechte site niet’ (Zuid-Afrika)
Azië:
Zonnepanelen verkopen in een straatarm land (Bangladesh)
Ondernemer runt advocatenkantoor in China (China)
‘De Chinezen kopen alles van ons’ (China)
‘De Chinese staats-tv wilde ons ineens als klant’ (China)
Hoe twee architecten China veroveren (China)
Ondernemer zet miljoenen om met sourcing in China (China)
Wegreflector leidt ondernemer naar Oman (Oman)
‘In Moskou werken mensen vooral voor de cash’ (Rusland)
Europa:
‘Grieken zijn heel MVO’ (Griekenland)
‘In anderhalf jaar verover ik de Zweedse markt’ (Zweden)
‘In 2015 willen we in alle mobieltjes zitten’ (Zweden)
Noord-Amerika:
Yankees in leer bij Hollandse startup (VS)
Nederlander bouwt Amerikaanse sportwagen (VS)
‘Ondernemer werkt aan biologische Tulpenmanie’ (VS)
Servetten slijten in de VS (Verenigde Staten)
Zuid-Amerika:
‘Zorg voor kapitaal, anders red je het hier niet’ (Argentinië)
Onbekende markt verkennen in onbekend land (Argentinië)
Ondernemen in het land van Maxima (Argentinië)
Ondernemer zoekt nieuwe Ronaldo’s (Brazilië)
‘De botenbusiness in Brazilië is booming’ (Brazilië)
Zie ook het Sproutprofiel van Maarten Roos