Wodan Brothers is de maker van het online personeelsplanning en urenregistratiesysteem Dyflexis. Ze ontwikkelen software voor bedrijven waar veel flexibel personeel wordt ingezet. De klanten lopen uiteen van winkels met tien man personeel tot bijvoorbeeld vliegtuigmaatschappij Emirates.
De drie oprichters, Thomas en Matthijs van den Ende en Joshua Angnoe begonnen 5,5 jaar geleden en hebben imiddels 22 man personeel rondlopen. Inclusief de directeur sfeerbeheer die de lunch verzorgt.
Iedereen heeft bij ons een eigen werkplek waar je gewoon je eigen spullen kunt laten staan. We hebben altijd drie bureaus extra als flexplek maar ook omdat we continu nieuwe medewerkers aannemen. Daarnaast hebben we de bibliotheek waar je je laptop in een dockingstation kunt prikken en in alle rust verder kunt werken.
Wat maakt jullie kantoorruimte uniek? Sinds hoe lang hebben jullie deze ruimte?
Het unieke van ons kantoor is dat de inrichting speels een creatief is maar toch ook strak en professioneel is. Wanneer een accountant waar we een samenwerking mee op aan het zetten waren z’n telefoon pakt om foto’s te maken dan weet je dat het goed zit.
We zitten sinds afgelopen november in ons ‘nieuwe’ kantoor. Het is ons derde kantoor in Bink36, een bedrijfsverzamelgebouw met meer dan 200 bedrijven. We zijn begonnen in een ruimte van 60m2 en na 1,5 jaar zijn we verhuisd naar een kantoor 120m2. Daar hebben we in de loop van de tijd enkele losse ruimtes bij gehuurd voor trainingen en administratie. Omdat we niet verder willen groeien in hokjes zijn we verder gaan kijken. We hadden het geluk dat er een vleugel van 900 m2 op de vierde verdieping vrij was.
Hoe is deze ruimte tot stand gekomen?
Ons hele interieur en verbouwing gedaan door Harald Huijser, een kunstenaar die net zoals wij in Bink36 is gevestigd. Wanneer klanten vragen wie het heeft gemaakt, dan hoeven we alleen uit het raam te wijzen naar zijn houtwerkplaats. Hij had al bijna al onze meubels al gemaakt dus hebben we hem direct gevraagd of hij mee wilde denken. Daarnaast hebben we ook een designer voor ons werken.
We hadden het idee om zoveel mogelijk systeemwanden weg te slopen zodat je aan alle kanten over Den Haag heen kan kijken. Alleen de brandwerende muren zijn blijven staan. Daarnaast hebben we transparante trainingsruimtes laten maken. Mijn compagnon had het idee van een bowlingbaan door de ruimte. Dat is uiteindelijk een sportbaan geworden. Harald wilde het hele plafond er uit halen. Dat vonden we niks aangezien de ruimte dan zo’n klankenkast wordt. Uiteindelijk is alleen het systeemplafond boven de sport opengemaakt. Ik heb toen een scorebord op marktplaats gevonden. Die bleek perfect te passen.
Welke elementen ‘maken de ruimte’ of ben je trots op?
De glazen trainingsruimtes zijn heel cool geworden. In eerste instantie had Harald gezegd dat we deze beter bij een gespecialiseerd bedrijf konden bestellen. Uiteindelijk vonden we een model met een ‘houtlook’ dat ‘er mee door kon’. Toen hij die zag was het direct ‘voor dat geld kan ik iets veel mooiers maken’. Als je met mensen werkt die passie hebben voor hun vak dan zie je dat direct terug in het resultaat.
Ook Seaworld is erg gaaf geworden. We konden de muren niet weghalen omdat ze brandwerend waren. Omdat het plafond lager is dan de andere ruimtes was het een beetje een bedompt kamertje. M’n broer had op marktplaats een plastic haaienkop gevonden en dezelfde week komt de tapijtman met een watertegel op de proppen. Dan is de link snel gelegd.
Wat zijn jullie ervaringen: wat werkt er wel en wat werkt er niet goed?
Over de hele linie zijn we echt super enthousiast over ons kantoor. Als we dan toch iets moeten noemen: het kabelmanagement. Het is lastig in de groeifase om continu de kabels netjes weg te werken. Voor de snelheid leg je even een stekkerbak onder een nieuw bureau maar de wirwar aan kabels blijft dan vaak nog maanden in het zicht.