De Nederlandse Mededingingautoriteit (NMa) heeft 123 bedrijven een boete van in totaal ruim 14 miljoen euro opgelegd. Dat heeft de kartelwaakhond bekendgemaakt.
Het gaat om heeft 69 kabel- en leidingleggers en 54 ondernemingen die doen aan groenvoorziening. Ze hebben onderling werk verdeeld en daarmee de antikartelwetgeving overtreden, aldus de toezichthouder. De beursgenoteerde ondernemingen Stork, Imtech, Twentsche Kabel en Heijmans behoren tot de schuldigen.
De 69 kabel- en leidingleggers moeten in totaal 11 miljoen euro betalen. Van begin 1998 tot eind 2001 hebben zij volgens de NMa overleg gevoerd over opdrachten. “Deze overleggen hingen met elkaar samen en vormden een landelijk dekkend systeem.” Dit was erop gericht om het werk onderling te verdelen en de inschrijvingen op aanbestedingen op elkaar af te stemmen.
De opgelegde boetes in de kabel- en leidingsector variëren per onderneming van 1400 euro tot 2,6 miljoen euro. De bedrijven die groen aanleggen en onderhouden hebben boetes van 1100 euro tot 356.000 euro gekregen.
(ANP)



