Niet alles verloopt soepel bij KLM, maar slimme marketing verleert het bedrijf niet. Dit keer: een Airbnb-actie. 6 andere voorbeelden.
Vliegtuigmaatschappij KLM biedt een volledig vliegtuig aan als appartement op Airbnb. Het 'ruimtelijke vliegtuig-appartement' wordt drie nachten in november aangeboden aan gebruikers van het deelplatform en bevat onder andere 2 slaapkamers, 3 bedden, een keuken en meer dan 8 badkamers. Wie in aanmerking wil komen voor een overnachting, moet in 100 woorden omschrijven waarom hij/zij zo graag wil slapen in het vliegtuig. Het vliegtuig/hotel (oppervlakte: 366 vierkante meter, aantal ramen: 116) heeft volgens KLM 3675 keer de aarde rondgevlogen. De komende tijd staat het naast Schiphol en daar blijft het staan: bij een overnachting zit dit keer geen vlucht inbegrepen.
De inventieve marketing van KLM
De actie is het zoveelste voorbeeld van de behoorlijk inventieve marketing van het Nederlandse luchtvaartbedrijf. De laatste tijd is KLM niet heel positief in het nieuws – ceo Camiel Eurlings vertrok, het aantreden van nieuwe topman Pieter Elbers verliep niet vlekkeloos en de Transavia-plannen van Air France-KLM werden op een lager pitje gezet – maar het merk in de markt zetten kan het bedrijf nog steeds als de beste. Niet voor niets stootte KLM recentelijk Apple van de marketingtroon volgens de Nederlandse kenners. Hoe doen ze dat toch?
Een overzicht van enkele opvallende marketingacties van het bedrijf: