Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Leo Cantagalli (CEO Mexx)

Kledingmerk Mexx wordt door de nieuwe Nederlandse eigenaar, RNF Group, nieuw leven ingeblazen. Een profiel van CEO Leo Cantagalli.

Mexx Leo Cantagalli MT
Foto: Getty

Leo Cantagalli maakte als zesjarig kennis met Nederland toen zijn vader, een kleermaker uit Bologna, besloot werk te vinden in Amsterdam, schrijft NRC. Hij werd vooral bekend door zijn tijd bij het duurzame spijkerbroekenbedrijf Kuyichi, waar hij ging werken nadat hij in het bestuur zat van Mexx. Kuyichi worstelde in die tijd om duurzamer te werken met grondstoffen en productie.

Voordat hij directeur werd bij Kuyichi was Cantagalli agent voor het merk in Frankrijk. In 2010 werd hij – letterlijk – ingevlogen om het merk te professionaliseren. Als directeur verdient hij 12.000 euro per maand en vliegt twee keer per week business class vanuit Parijs naar het Kuyichi hoofdkantoor in Amsterdam. Ook een productdirecteur die hij meenam vanuit Mexx vliegt met hem mee. Als daarnaar gevraagd wordt, benadrukt Kuyichi dat in het kader van de duurzaamheid de CO2 voor deze vluchten gecompenseerd wordt.

Van de fantastische beloften van Cantagalli komt weinig terecht. Hij beloofde het bedrijf in drie jaar winstgevend te maken door, net als bij zijn vorige werkgever Mexx, winkels van het eigen merk uit te rollen en door meer te besteden aan marketing. Zo zou de omzet van Kuyichi onder zijn leiding in vijf jaar vertienvoudigen tot 100 miljoen euro, maar in plaats daarvan wordt in 2015 het faillissement van Kuyichi International uitgesproken door de rechtbank in Haarlem.

Na even van de radar te zijn verdwenen heeft Cantagalli zich nu dus weer ingekocht bij Mexx, samen met twee andere bestuurders ‘uit de hoogtijdagen van Mexx’: Nur Basaran is merkdirecteur en Jacques Mitterand cfo en coo. De focus van Mexx ligt met deze comeback op onlineverkoop en het uitbreiden van de internationale retailactiviteiten, voornamelijk in Europa, schrijft retailtrends.

Vanaf het voorjaar van 2019 openen er flagshipstores in Parijs, Antwerpen, Amsterdam, Berlijn en München. India en China zijn mogelijk daarna aan de beurt. Verder ligt de focus op distributie via franchisers, warenhuisketens, grote multibrandstores en een beperkt aantal kleinere multibrandwinkels.

Wereldwijde merkbekendheid

‘Mexx is een authentiek merk met een onderscheidende positionering, sterke geschiedenis en een wereldwijde merkbekendheid’, zegt Cantagalli in een persbericht. ‘We zijn trots om het merk nieuw leven in te blazen en zien een heel grote kans voor Mexx om een belangrijke rol te spelen in het modelandschap van vandaag.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het merk Mexx heeft zijn wortels in de jaren 70 en komt voort uit het samengaan van twee Nederlandse kledingmerken: Moustache voor mannen en Emanuelle voor vrouwen. De ‘m’ in Mexx staat voor Moustache, de ‘e’ komt van Emanuell en ‘xx’ zijn twee kussen.

Het ging al lange tijd slecht met modemerk, dat hiervoor in handen was van het Turkse Eroğlu Holding. In de zomer van 2017 kocht RNF Group de merkrechten van Mexx. Daarna bleef het heven stil. RNF uit Drunen is ook eigenaar van Ferro Footwear en distributeur van het schoenenmerk Umbro. Cantagalli zal waarschijnlijk veel samenwerken met Ferry Helmer, een van de twee eigenaren van RNF, die ‘nauw betrokken zal zijn bij het vooruit helpen van het merk en het bedrijf’.