Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Hanne Buis (CEO Lelystad Airport)

De geplande opening van de uitbreiding van Lelystad Airport is opgeschort. Er is veel discussie over de uitbreiding, dat uiteindelijk ook uitbreiding voor Schiphol moet opleveren. Aan het hoofd van het vliegveld staat Hanne Buis, wie is zij?

hanne buis schiphol
Foto: Via Youtube

Ze is pas 41 lentes jong, maar staat al ruim een jaar aan het hoofd van vliegveld Lelystad Airport. Hanne Buis verdiende haar strepen bij Schiphol en werd de eerste vrouwelijke directeur van het vliegveld in Flevoland. ‘We willen hét vakantievliegveld van Nederland worden’, zei Buis kortgeleden tegen Trouw.

Schiphol

Na twee verschillende studies, Gezondheidswetenschappen en Recht, aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam ging Buis in 2004 voor Schiphol werken. Ze begon als business developer, was daarna manager airside authority en werd in 2008 senior manager airside operations.

Na deze managementfuncties groeide ze door naar directeur aviation marketing, dat ze vijf jaar volhield. Toen kwam de kans voorbij om directeur van haar eigen vliegveld te worden – Lelystad Airport – en die greep ze met beide handen aan.

Schiphol-CEO Jos Nijhuis zei over haar benoeming: ‘Lelystad Airport gaat een belangrijke rol spelen in de toekomstige groei van Schiphol en de luchtvaart in Nederland. Het is goed om in deze fase van de ontwikkeling al een ervaren en breed georiënteerde luchtvaartkenner te benoemen.’

Lelystad Airport

Zelf was Buis ook erg enthousiast over haar nieuwe baan. In een interview met Flevopost zei ze daarover: ‘De ene dag onderteken ik een contract met een bedrijf dat diensten gaat leveren op de nieuwe luchthaven, daarna ben ik in gesprek met de Lelystadse boer, krijg ik een update van de bouwer of houd ik me bezig met hoe de organisatie er straks uit gaat zien.’

Ze is als algemeen directeur verantwoordelijk voor de algehele bedrijfsuitvoering en daarnaast de uitbreiding van het vliegveld. En daar is flink wat om te doen geweest. Lelystad moet zich ontwikkelen als een nieuwe vakantieluchthaven, waar ook bekende vliegmaatschappijen zich aan willen verbinden. Op die manier kan Schiphol op termijn ook weer uitbreiden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Uitbreiding

De uitbreiding heeft al flink wat geld gekost. Nu het vliegveld waarschijnlijk toch niet op 1 april volgend jaar zal openen, heeft Buis een probleem. Tegen Flevopost zei ze eerder: ‘We hebben 70 miljoen geïnvesteerd, als we niet op tijd opengaan, moet je met veel gederfde inkomsten rekenen. Volgend jaar staan er 4000 vluchten gepland, dat zou 4000 keer geen omzet zijn.’

Die angst lijkt nu toch waarheid te worden, want het besluit over de uitbreiding wordt uitgesteld. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) wil eerst aanvullend onderzoek doen, voordat een definitief besluit wordt genomen. Eerder onderzoek over onder andere de geluidsoverlast bleek niet te kloppen. Het is daardoor zeer de vraag of het nieuwe vliegveld per 1 april 2019 geopend kan worden.