Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Frans van Houten (CEO Philips)

Frans van Houten ziet een derde termijn als Philips-CEO wel zitten, dat vertelt hij in een interview met het FD. Een profiel van de topman.

Frans van Houten is erop gefocust om Philips klaar te stomen voor de toekomst, innovatie is een belangrijk onderdeel van zijn strategie. Zo lanceerde hij in zijn eerste jaar bij Philips het Accelerate!-programma, om de kerngedragingen en –doelen binnen het bedrijf vast te stellen. Ook breidde hij het managementteam uit van vier naar tien mensen, met als doel ‘het probleem de boardroom in te halen’, zo schreef MT eerder.   Philips-man Samen met zijn oudere broer Henk van Houten, CEO bij Philips Research, probeert hij het bedrijf futureproof te maken. Frans van Houten werkt al sinds 1986 voor Philips en bekleedde sindsdien verschillende managementfuncties. Hij startte bij Philips Computer Industrie, in 1993 werkte hij als VP International Sales and Operations en later werd hij hoofd Consumer Electronics. In 2011 volgde hij Gerard Kleisterlee op als algemeen directeur. Kleisterlee werkte tien jaar als CEO voor Philips en bekleedde daarna verschillende bestuursfuncties voor onder meer Vodafone, Dell en Shell. Van Houten nam in 2009 een korte pauze van Philips, hij werkte een jaar als freelance consultant en was daarnaast verantwoordelijk voor de splitsing van bank- en verzekeringsactiviteiten voor de ING. Toch keerde hij al snel terug naar Philips in een managementpositie, waar hij aan de slag ging met het Accelerate!-programma als CEO. Van Houten is bestuursvoorzitter van Philips, VP van Philips Lighting en bestuurslid van Novartis, een Zwitserse medicijnenproducent. Overname Met het overnamenieuws lijkt Van Houten goed op weg te zijn om zijn doelen te bereiken. Philips telt circa 1,7 miljard dollar neer voor Spectranetics, wat neerkomt op 38,50 dollar per aandeel. Daarmee verwacht het bedrijf een omzetstijging op het gebied van beeldgestuurde therapie naar 1 miljard dollar in 2020 en een lange termijnmarge van ruim 15 procent, zo schrijft het FD. Lees ook het uitgebreide interview van MT met Frans van Houten. 

Frans van Houten komt uit een echt Philips-gezin. Zijn vader gaf leiding aan Natlab, een onderzoeksafdeling van Philips, en zijn broer Henk is CEO van Philips Research. Als topman wil Van Houten meer snelheid, ondernemerschap en wendbaarheid in het bedrijf. Innovatie is een belangrijk onderdeel van de strategie. Om succesvol te zijn, moet je veranderen, zei Van Houten in een eerder interview met MT. ‘En zoals u waarschijnlijk wel weet hou ik er niet van om aan de zijlijn te staan als het gaat om verandering.’

Innovatie

In het FD vertelt de topman: ‘Philips moet zichzelf steeds opnieuw uitvinden. We moeten telkens nieuwe technologie omarmen, want we willen niet het nieuwe Nokia zijn. Daarom passen we nu bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie toe. Maar daar kunnen we alleen in investeren als we elders efficiënter worden. Ik zeg altijd: snijd met de ene hand, investeer met de andere.’

Philips gaat tegenwoordig ook ‘granulair’ te werk, vertelde Van Houten aan MT. Dat betekent dat het bedrijf niet alleen naar het totale resultaat van een productgroep werkt, maar ook gedetailleerd naar product-markt combinaties kijkt; hoe producten het doen in afzonderlijke markten. De focus van Philips zal de komende jaren niet meer liggen op televisie of verlichting, alle pijlen worden gericht op de gezondheidszorg. ‘We worden hét gezondheidstechnologiebedrijf van de wereld’, zegt hij in het FD.

CEO

Frans van Houten werkt al sinds 1986 voor Philips en bekleedde verschillende managementfuncties. Hij start bij Philips Computer Industrie, in 1993 werkt hij als VP International Sales & Operations en later wordt hij hoofd Consumer Electronics. In 2009 neemt hij een korte pauze van Philips. Een jaar werkt hij als freelance consultant en is hij verantwoordelijk voor de splitsing van de bank- en verzekeringsactiviteiten van ING. Toch keert hij al snel terug naar Philips, als CEO.

Voordat hij de baas wordt, reist hij de enkele maanden de wereld over om met medewerkers te praten. Het waren niet altijd gezellige gesprekken. ‘Ik hoorde iedereen klagen’, vertelt hij in een interview met MT. ‘Ze klaagden over alles wat er niet goed ging. Dan vroeg ik: waarom doe je er niets aan? Maar zelf konden ze er niets aan doen, het lag bijna altijd aan de ander. Om de klaagcultuur aan te pakken breidt Van Houten het managementteam uit van vier naar tien mensen: ‘Ik wilde het probleem de boardroom inhalen, want als wij niet bereid zijn te praten over de issues die we moeten oplossen, wordt het dieper in de organisatie zeker niet opgelost.’

Veranderprogramma

Daarnaast wordt onder de naam Accelerate! meteen een groot veranderprogramma uitgerold, dat Philips sneller en effectiever moet maken. Het programma lijkt te werken. Er is in de volgende jaren sprake van omzetgroei. Eén van zijn collega’s noemt zijn aanpak ‘indrukwekkend’, een ander spreekt over een ‘aardverschuiving’.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In een interview met MT vertelde hij: ‘de transformatie van Philips is een journey van vele jaren. Het is een marathon, en op die marathon kom je wel eens de man met de hamer tegen. Een bedrijf op een goed spoor zetten, dat kost tijd. We zijn nog niet dat excellente bedrijf dat we moeten worden. Maar we zijn wel op weg.’

Derde termijn

Inmiddels staat Van Houten zeven jaar aan het roer. Zijn aanstelling loopt nog een jaar, maar in het FD vertelt de topman dat hij een nieuwe termijn van vier jaar ambieert. ‘Ik wil het graag nog een hele tijd doen’, zegt de topman in het interview. ‘Ik vind het interessant en er moet nog veel gebeuren.’ Krijgt Van Houten inderdaad een derde termijn, dan wordt hij de langstzittende bestuursvoorzitter in meer dan vijftig jaar.