De Lexus LF-A kende in 2009 een bijzondere bestuurder tijdens de race op de Nürburgring: niemand minder dan de CEO van moederbedrijf Toyota Akio Toyoda zat achter het stuur en finishte verrassend genoeg als vierde in zijn klasse.
Het is een opvallend feit, aangezien Toyoda zich niet vaak in het openbaar laat zien. In zijn begindagen leverde het hem de bijnaam De Prins op: hij was nauwelijks zichtbaar, regeerde van een afstandje. Zelfs toen twee miljoen auto’s vlak na zijn aantreden in 2009 terug geroepen moesten worden door defecte versnellingen, liet Akio zich pas na twee weken zien om de wereld in te lichten. Het leverde hem een iets minder vriendelijke bijnaam op: No Show Akio.
IJverig
Toch is Toyoda op veel manieren niet anders dan andere Japanse leiders. De kleinzoon van oprichter Kiichiro Toyoda kwam in 1984 na een studie Rechten in het Japanse Keio en een MBA aan de Amerikaanse privéschool Babsen College binnen bij Toyota als junior manager. Hij werkte zich op als een ijverige medewerker die zich in dienst stelde van het bedrijf, tot hij in 2009 aan het roer van het bedrijf kwam te staan.
Dit tegen alle verwachtingen van de media in: kranten hadden verwacht dat een andere, buitenlandse CEO aangetrokken zou worden. Hij was daarmee het eerste familielid sinds 1995 dat het bedrijf weer ging leiden: zijn oom Tatsuro had toen zijn functie neergelegd. Vader Shoichiro leidde het bedrijf in de jaren 80 tot begin jaren 90.
Hybride
De laatste jaren zet Toyoda vooral in op hybride auto’s. In september 2017 werd pas aangekondigd dat de autofabrikant met een elektrische auto bezig is, maar het bedrijf zet er niet volledig op in. In een verklaring gaf Toyoda aan de consument een volledig aanbod te willen blijven bieden, en dat de consument uiteindelijk kiest welke techniek het meest succesvol zal blijken.
Dat Toyota zelf het meest gelooft in hybride auto’s, blijkt uit de keuze om geen personenauto’s met dieselmotoren meer te produceren voor Europa. Afgelopen jaar was iets meer dan 10 procent van de verkochte auto’s van Toyota uitgerust met een dieselmotor. Hybride auto’s waren goed voor 41 procent van de verkoop in Europa. Het lijkt een strategische zet: Parijs, Madrid en Athene willen vanaf 2025 dieselauto’s volledig weren, in Duitsland werd vorige week bepaald dat steden het recht hebben om vrijwel alle dieselmodellen de toegang te ontzeggen.
Dat de auto-industrie nogal hardleers is, liet CEO van Volkswagen Matthias Müller merken: ‘Diesel zal in de nabije toekomst een heropleving zien, want de mensen die eerder in een dieselauto reden zullen zich realiseren dat het een zeer comfortabel rij-concept was,’ zo meldde Müller in een interview met Bloomberg. Waar hij aan toevoegde dat ‘zodra mensen doorhebben dat dieselauto’s goed zijn voor het milieu, er geen enkele reden is om ze niet te kopen.’