De volgende ceo Air France-KLM lijkt een strijd te worden tussen twee Jean’s. De functie wordt al een 'hondenbaan' genoemd en het salaris is ook geen vetpot.
Sinds de huidige grote baas van Air France-KLM, Alexandre de Juniac, twee weken geleden aankondigde te vertrekken is de zoektocht naar de opvolger in volle gang. Na een 'no' van snel genoemde kanshebber Thierry Antinori gaat de strijd volgens het Franse Les Echos tussen twee voornaam-genoten: Jean-François Cirelli en Jean-Marc Janaillac.
Welke opvolger het ook wordt, een eenvoudig begin zal de nieuwbakken ceo niet hebben. Om de Franse afdeling van het bedrijf effectiever te laten functioneren moeten er volgens het huidige plan van De Juniac medewerkers gedwongen uit, voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf. Zwaar punt voor de piloten is dat de vliegers zelf voor het eerst niet worden ontzien in een herstructurering binnen de onderneming. De reacties daarop zijn hard, met als dieptepunt de aanval op twee topmannen van het bedrijf gedurende een bijeenkomst van de ondernemingsraad eind vorig jaar.
Mocht de opvolger van De Juniac die draai binnen het bedrijf goed weten te leiden dan krijgt hij – of zij – er vooral eer voor terug. Het inkomen dat de nieuwe ceo krijgt is met een vast inkomen van 600.000 euro per jaar en een maximale bonus van datzelfde bedrag bescheiden te noemen vergeleken met concurrenten.
Jean of Jean?
Het benoemingscomité van de luchtvaartonderneming heeft tot 3 mei de tijd om met een naam op de proppen te komen. Zestien dagen later, op 19 mei, volgt een algemene vergadering waar deze persoon benoemd moet worden. Franse media verwachten dat de strijd wordt beslecht tussen de volgende twee Fransen.
Jean-François Cirelli
Jean-François Cirelli staat bekend als de man van de dialoog, die goede verstandshoudingen heeft met de Franse vakbonden. Hij maakte furore binnen de Franse overheid als hoge ambtenaar op de ministeries van Economische Zaken en Financiën. Hij adviseerde onder meer toenmalige president Jacques Chirac en premier Jean-Pierre Raffarin.
In 2004 stapte hij over naar de Franse energieleverancier Gaz de France, waar hij de functie ceo kreeg. Toen het bedrijf vier jaar later samen ging met GDF Suez werd Cirelli de tweede man achter kartrekker Gerard Mestrallet. De verwachting toen was dat de topman na enkele jaren terug zou treden en zijn nummer twee de hoogste functie zou krijgen. Helaas voor Cirelli bleek de toekomst anders: Mestrallet liet de regels van het bedrijf aanpassen: eerst was 65 nog de bovengrens voor een ceo, dat veranderde hij voor zijn eigen gewin naar 67. In de extra twee jaar die de Fransman voor zichzelf inbouwde bekoelde de relatie met Cirelli. Eind 2014 werd hij door de raad van bestuur van de onderneming uit zijn functie gezet. Hij zou intern niet langer geliefd zijn en de groep op forse kosten hebben gejaagd ten gunste van zichzelf.
Jean-Marc Janaillac
De 63-jarige Janaillac begon na zijn studie rechten aan een reeks verschillende functies tot hij de stap naar vervoer en toerisme maakte. In 1984 werd hij general manager van het Franse bureau voor toerisme in New York. Drie jaar later stapte hij over naar het algemene Franse bureau van toerisme, waar hij ook gm werd. De eerste stappen in de vliegtuig-branche maakte Janaillac bij het inmiddels opgedoekte AOM. Daar groeide hij door van Executive VP naar COO.
In 2004 stapte Janaillac over naar RATP, de uitbater van het openbaar vervoer in Parijs. Na zeven jaar als Managing Director stapte hij over naar de grote broer van RATP, UTP. Bij de algemene Franse publieke vervoersgroep werd hij vice-president.
Andere kanshebbers
Dat de strijd lijkt te gaan tussen CIrelli en Janaillac betekent niet dat er geen andere namen meer worden genoemd. Zo gaat ook de naam van Airbus-baas Fabrice Brégier rond in de Franse media. Wie door Air France-KLM naar voren wordt geschoven weten we uiterlijk dinsdag 3 mei.