Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nieuwe test claimt voorspelbaarheid managementsucces

“Dit onderzoek zou nog wel eens een doorbraak kunnen betekenen”, zegt Willem Bunjes, unitmanager assessment bij FunktieMediair. Hij reageert hiermee op een recent in het Journal of Personality en Social Psychologie gepubliceerde methode waarmee het succes van een manager voorspelbaar zou zijn. Fiona Boer, selectiepsycholoog bij de overheid, is afwachtend.

 

(foto: Jordan Peterson universiteit Toronto)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Psychologen van de universiteiten Harvard, Toronto, Hawaii en MCGill ontwikkelden naar eigen zeggen een computermodel dat revolutionair zou zijn als het gaat om selectieonderzoeken voor managers. Het onderzoek meet de mate waarin mensen gebruik maken van de prefrontale cortex van de hersenen. De prefrontale cortex is betrokken bij cognitieve en emotionele functies. “Het verband tussen die twee is heel belangrijk”, weet Willem Bunjes, “ Er is tot nu toe geen test die een correlatie vindt tussen de twee uitkomsten. We moeten ons behelpen met de zelfbeschrijvingslijsten zoals IQ-testen.” Fiona Boer ziet het anders. “IQ-testen zijn tot nu toe de beste voorspellers van functioneren in zijn algemeenheid, dus ook voor managementfuncties. Ik zou eerst meer willen weten van dit nieuwe onderzoek.”

Bunjes: “Natuurlijk mis je in dit onderzoek een aantal elementen, zoals werkervaring en de definitie van managementsucces. Maar de meetbaarheid van verbanden tussen cognitie en emotioneel functioneren is baanbrekend.” Boer: “IQ-testen zijn al redelijk gestandaardiseerd dus een objectieve meting van hersenactiviteit zou een aanvulling kunnen zijn. Maar ik moet het nog zien.”

Als de nieuwe test op poten staat, levert hij volgens onderzoeksleider Jordan Peterson van de Universiteit van Toronto een productiviteitsstijging tot 33 procent op. “Precies,” zegt Boer, “Tót 33 procent. Het kan dus ook nul procent zijn. En wat bedoelen ze met productiviteitsstijging? Het getal zegt niet zoveel.” Bunjes blijft positief. “Managers geven in dit onderzoek zelf een oordeel. Managers zijn over het algemeen namelijk slechte beoordelaars. Ze beoordelen iemand op basis van fouten, of overkwalificeren iemand. Ze trekken een negatieve eigenschap door in hun beoordeling of gaan teveel af op het uiterlijk. Grappig is dat goede managers hier ook uitgehaald worden door hún managers.”