BMW voor beginners
Dat was spannend in 2004: zou BMW, groot geworden met sportieve sedans, zijn merk succesvol kunnen lenen aan een hatchback in de Golfklasse? Het antwoord gaf de 1-serie bijna in miljoenvoud: de BMW-genen deden hun werk en de 1-serie werd een hit. Goed voor de volumes, goed voor de gemiddelde CO2-uitstoot van de groepsvloot en, na enkele jaren, ook goed voor de winstgevendheid van BMW.
Keurig volgens het zevenjarenschema treedt na de zomer een nieuwe 1 aan. Zonder radicale stijlbreuken, maar wel gegroeid in lengte, breedte en wielbasis. De neus werd wat gladder, de grille forser en de lampen knijpen zich nijdiger samen dan ooit. Ook prettig: die merkwaardige kromme vouw in de flanken, waardoor het leek alsof de 1 door zijn dorpels was gezakt, is verdwenen. En daarmee misschien wel een kenmerkend stijlelement: liefhebbers klagen online alweer over verlies van karakter.
De nieuwe 1 oogt inderdaad vriendelijker en een tikje minder afgetraind, maar zolang een groot deel van de techniek uit de 3-serie blijft komen en de aandrijving blijft waar hij hoort – achter – maken wij ons geen zorgen. Dit is weer een fijne vestzak-BMW.
BMW 1-serie
Vanaf 27.950 euro (116i)
Bij de dealer in september
Voor hetzelfde geld Audi A3, Alfa Romeo Giulietta, Lexus CT200h
> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.