Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Niet drones, maar fietsen hebben de toekomst

In de toekomst van de logistiek gaan fietsen een belangrijkere rol spelen dan drones, stelt ‘business futurist’ Bart Götte. Hij voorziet grote veranderingen, met name op de last mile.

Levering op locatie en verdere robotisering zullen de toekomst van de bezorging in hoge mate beïnvloeden. Met name in de laatste kilometer valt nog veel efficiëntie en kostenbesparingen te behalen. Sterker nog, het ‘just-in-time’ leveren, wordt de bottleneck voor internetretailers. Om daar succesvol in te zijn, moeten ze op een andere manier naar de keten kijken. ‘Leveranciers moeten naar de behoeften van hun klanten gaan kijken, en niet puur vanuit hun eigen perspectief’, stelt Bart Götte.

Drones creëren chaos

Een belangrijke ontwikkeling is het leveren op de locatie plaats waar de klant zich op dat moment bevindt. Want in tegenstelling tot wat we de afgelopen decennia gewend waren, is er lang niet altijd meer iemand aanwezig op het huisadres. ‘We kennen natuurlijk allemaal de mooie voorspiegelingen van drones die pakketjes bezorgen. Toch is dat niet de toekomst. We gaan namelijk meer in stedelijk gebied wonen, en als iedereen op die manier zijn pakketjes zou laten bezorgen, wordt het een complete chaos. Dat is sociaal-maatschappelijk en juridisch zeer onwenselijk.’ Het voor de hand liggende alternatief, dat vaak over het hoofd wordt gezien, is de fiets. Doordat de steden steeds meer verstopt raken, is de fietskoerier nog altijd het snelste met het afleveren van pakketjes.

Robots zijn goedkoper en sneller

Maar als het warehouses met de voorraden zich buiten de stadsgrenzen bevindt, zoals nu vaak het geval is, is de fiets juist weer geen optie. ‘Traditioneel zijn warehouses grote gebouwen die zich nabij een knooppunt bevinden. Eigenlijk willen we dat deze warehouses dichter bij de eindklant komen te staan, zodat de leveringssnelheid omhoog kan. Maar de vierkante meters in de stad zijn duur en schaars, dus ligt het voor de hand om daar de lucht in te bouwen.'
Die vierkante meters worden dan kubieke meters en die worden in de toekomst vooral bediend door robots. ‘Er komt een breder assortiment in kleinere volumes in die warehouses te liggen. Dat heeft te maken met digitalisering van diensten, een veelvoud aan inkoopkanalen en platforms. Dat is logistiek een behoorlijke uitdaging, waar robotisering, met name qua orderpicking, een fantastische oplossing voor biedt.’

Cubification

Daarmee hangt nog een derde trend samen die Götte ontwaart: die van cubification. ‘Dat houdt in dat verpakkingen gestandaardiseerd worden, zodat ruimtes zo optimaal mogelijk gebruikt kunnen worden.’
Hij voorspelt dat deze logistieke veranderingen ook invloed gaan hebben op het design van producten en diensten. ‘Producten moeten zo ontworpen en verpakt worden dat het logistieke proces uiteindelijk heel schaalbaar en wendbaar wordt.’

Zelfrijdende vrachtwagens

Het logistieke proces is complex: hoe zorg je ervoor dat je kunt leveren in een stad die dichtslibt, hoe houd je de kosten in de hand? Een aantrekkelijk alternatief voor alle busjes met bezorgers is de zelfrijdende vrachtwagen. ‘Google heeft onlangs een patent aangevraagd voor een zelfrijdend vrachtwagentje dat voorzien is van kluisjes. De eindklant kan met zijn mobiele telefoon het kluisje ontgrendelen. Niet alleen afleveren is zo mogelijk, maar ook ophalen. Het is dus een postbode en postkantoor in één.’

Nieuwe logistieke partners

In die last mile valt volgens Götte de meeste efficiëntie en kostenbesparing te halen. Daarvoor moeten logistiek meer in systeemdynamiek gaan denken. ‘Stel eerst vast wat de behoeften zijn van elke partij in de keten en redeneer van daaruit terug naar oplossingen die gewenst en nodig zijn. Teveel organisaties denken vanuit hun eigen aanbod en richten de keten daar op in.’
Op die manier komen meer alternatieven voor bezorging in beeld. ‘Kijk naar Thuisbezorgd. Ze bezorgen nu eten, maar eigenlijk zijn ze een logistiek platform dat veel meer kan dan pizza’s en broodjes dönner leveren. Zouden zij niet de marktleider op de last mile kunnen worden? Als platform voor fijnmazige logistiek en coördinatie?’
De logistiek zou, naast het traditionele adagium ‘optimalisatie van de supply chain’, ook moeten kijken naar maximalisatie van de value chain.  ‘Het laatste stuk van de levering is fijnmazig. Daar zijn veel meer mogelijkheden aanwezig dan nu benut worden. De vraag is wie in staat zal zijn de coördinatie het meest fluïde te laten verlopen.

Het nieuwe partnermanagement

Er is veel meer wendbaarheid nodig in de maatschappij van morgen. Er ontstaat hyperspecialisatie . Degene die in dat proces steeds het optimale antwoord heeft, wordt spekkoper in deze fluid society.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bart Götte is naast ‘business futurist’ ook eigenaar van adviesbureau FutureFlock

Dit artikel is onderdeel van het dossier 'Effectief ondernemen' op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door Ctac. Ctac combineert technologische expertise met diepgaande businesskennis van branches en bedrijfsprocessen