Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

NetApp-ceo: ‘Slimme datatoepassingen kunnen de wereld verbeteren’

Slim datamanagement is de toekomst, zegt George Kurian, ceo van NetApp. Daarmee kun je zelfs de wereld verbeteren, zegt hij.

De cloud verovert de wereld van zakelijke toepassingen. Daarin moeten niet alleen klanten investeren, maar ook aanbieders moeten mee in de nieuwe technologieën. NetApp is zo’n aanbieder van 'oude' technologie. De netwerkapparatuurfabrikant en dataopslagspecialist haalt daarmee nu nog een  jaaromzet van zo'n 6 miljard dollar. Maar op termijn gaan ze het niet redden met de oude strategie, zegt ceo George Kurian in een gesprek met Management Team.

Flinke klus

Kurian staat voor een flinke klus. De cijfers van NetApp doen de wenkbrauwen fronsen: al een aantal kwartalen achter elkaar dalen de omzet en de winst. In het eerste kwartaal van dit boekjaar dook het resultaat zelfs in het rood met een nettoverlies van 30 miljoen dollar. Niet iets om vrolijk van te worden voor Kurian, die sinds juni dit jaar ceo is, nadat zijn voorganger Tom Georgens plotseling vertrok. 

Groeikansen

Kurian moet een turnaround bewerkstelligen om de cijfers weer de juiste richting op te krijgen. ‘We zitten in een overgang', zegt hij. 'Die overgang is heel groot omdat we voor een grote stap in technologie staan. De nieuwe cloud-technologie vraagt veel investeringen. Kijk naar onze cloud services, die groeien al 13 kwartalen op rij met triple digits. Onze nieuwe business groeit heel hard. Maar onze oudere technologie loopt terug. De daling daar wordt nog niet gecompenseerd door de groei van de nieuwe business. Maar dat gaat wel komen, als je naar de groeipercentages kijkt.’

Van papier naar online

Kurian is vol vertrouwen voor de toekomst: ‘De volgende slag in groei zal komen uit de digitale transformatie. Dat geldt voor allerlei sectoren, en het uit zich in iedere sector verschillend. Media bijvoorbeeld stappen over van papier naar online. Consumenten gaan hun telefoon gebruiken voor aankopen. Het moment van de transactie, de aankoop, verschuift. Wij brengen de technologie naar het moment en de plek waar de interactie plaatsvindt en waar de business gedaan wordt: real-time deals kunnen doen, waar die nu niet in real-time plaatsvinden.’

Productiviteit en rendement verbeteren

NetApp schuift dus steeds meer op van pure hardwareleverancier naar software-ontwikkelaar. En dat is ook nodig om te kunnen profiteren van de kansen die er zijn. Essentieel daarbij is datamanagement. ‘Wij noemen dat data fabric: met de opkomst van de cloud zien we dat data steeds vaker wordt opgeslagen op meerdere locaties en apparaten. Om ervoor te zorgen dat je als organisatie een geïntegreerd bedrijfsproces kunt blijven voeren en je data binnen al deze omgevingen kunt delen, moeten deze data met elkaar in verbinding staan. Data fabrics integreren het datamanagement van al deze omgevingen.’

Om ervoor te zorgen dat je als organisatie een geïntegreerd bedrijfsproces kunt blijven voeren en je data binnen al deze omgevingen kunt delen, moeten deze data met elkaar in verbinding staan

Een soort Apple

Kurian trekt de parallel met Apple en de manier waarop Apple functionaliteiten verbindt: ‘Ze begonnen met de iPod. Maar mensen zeiden: ik wil mijn muziek ook kunnen meenemen naar mijn werk. Zodoende kwam het ook op de iPhone terecht. Die telefoon kan ook foto’s maken, maar mensen zeiden, ik wil de foto’s ook op mijn computer kunnen gebruiken. Uiteindelijk bracht Apple het allemaal samen in iTunes. Zo denken wij ook in de functionaliteit voor data-opslag en data-analyse.’ Die nieuwe manier van denken leeft ook bij NetApp: ‘We willen zelf disruptive zijn door in huis nieuwe technologieën te ontwikkelen.’

Langdurige partnerrelaties

NetApp gaat langdurige relaties aan met zijn klanten voor deals die in de vele miljoenen kunnen lopen. De luchthaven Schiphol bijvoorbeeld is een belangrijke klant in Nederland. Door gebruik te maken van NetApp’s opslag- en datamanagement software kan de luchthaven nu voldoen aan hun strikte compliance-vereisten.

Het kantoor van NetApp op Schiphol-Rijk is het centrum voor de regio EMEA en kan klanten laten zien wat NetApp in huis heeft. Foto: NetApp.

Teletijdmachine

NetApp ontvangt klanten in zijn kantoor op Schiphol-Rijk dat dient als brandpunt voor de regio EMEA, ofwel Europa, Midden-Oosten en Azië. De vestiging heeft alle faciliteiten om klanten te laten zien wat NetApp in huis heeft. Klanten kunnen er zelfs proefopstellingen bouwen met NetApp-apparatuur die is toegesneden op de toepassing die zij wensen. In ruimtes met wanden vol apparatuur die doen denken aan de teletijdmachine uit Suske & Wiske kunnen medewerkers van de klant naar believen testen met de proefopstelling.

275 partners

De relatie met klanten wordt steeds intensiever en raakt meer verknoopt. NetApp werkt regelmatig samen met partners. Amazon bijvoorbeeld is zo’n partner, en ook Microsoft. Zo heeft NetApp wel 275 partners. Dankzij die partners krijgt NetApp een diepgaand inzicht in verschillende bedrijfstakken, en dat inzicht is nodig om de business van de klant te kunnen verbeteren.

Betere business

Kurian noemt het voorbeeld van een hotelketen in Azië. ‘Hun bezettingsgraad was maar 50 procent. Ze dachten dat het kwam omdat hun reserveringsapplicatie niet goed werkte. Hun doel was om de bezetting op te krikken naar 80 procent. Wij zijn ermee aan de slag gegaan en wat bleek: door nieuwe opslagtechnologie werd de hele klantervaring beter en deden mensen veel sneller een reservering. En daardoor spoot hun bezetting omhoog tot zelfs méér dan 80 procent.’ Het illustreert hoe toepassing van datamanagement kan helpen bij het verbeteren van business.

Economie naar een hoger niveau

Niet alleen een bedrijf, maar een hele bedrijfstak is gebaat bij slimme data-toepassingen. Kurian haalt een voorbeeld aan over bankieren in India: ‘Veel mensen in India hebben geen bankrekening, maar betalen met pre-paid debt-cards. Dat geldt voor honderden miljoenen Indiërs. De grootste bank van India klaagde dat er veel fraude plaatsvond bij transacties met die kaarten. Dat kostte de bank heel veel aan schadeloosstelling van mensen die waren opgelicht via kaarten van die bank. Fraude-opsporing kon alleen offline en achteraf.’

Minder schade

Daar willen we wat aan doen, dacht Kurian: ‘Wij hebben een methode ontwikkeld die de data van beide transactiepartners analyseert en bij het vermoeden van fraude de transactie blokkeert voordat er geld overgemaakt wordt.’ En dat hielp, en niet zo’n beetje ook, schetst Kurian. ‘Door potentiële fraude real-time aan te pakken, leed de bank niet alleen minder schade, maar nam ook het vertrouwen van de mensen in het systeem enorm toe. Dat zorgde voor een enorme aanwas aan gebruikers. Ineens wilde iedereen meedoen. Zo bracht de oplossing voor één probleem een heel systeem naar een hoger niveau en daarmee ook de hele economie.’

Zo bracht de oplossing voor één probleem een heel systeem naar een hoger niveau en daarmee ook de hele economie.’

Talentontwikkeling

Nieuwe technologie slaat erg aan bij jonge mensen en daarom maakt NetApp veel werk van talentontwikkeling. Kurian, zelf uit India afkomstig, is zeer verguld met het development center dat NetApp in India heeft opgericht. Deze campus is een accelerator voor startups waar jonge mensen onderdak krijgen – letterlijk – en werken met NetApp. ‘Wij geven ze toegang tot onze technologie en daarvoor krijgen wij toegang tot hun capaciteiten. Beide partijen zijn daarbij gebaat.’ Die constructie is wat anders dan puur financieren van startups. ‘Dat doen we niet, en dat hoeft ook niet, want daar zijn volop andere partijen voor.’

Millennials

Kurian bezoekt veel bijeenkomsten met jonge mensen. ‘De millennials zijn absoluut fearless voor nieuwe technologie. Voor mensen van mijn generatie is iets nieuws altijd wennen, maar zij pakken het zo op, zonder angst of voorbehoud. Dat vind ik elke keer weer verbazingwekkend om mee te maken, en iets heel moois met het oog op de toekomst.’

De millennials zijn absoluut fearless voor nieuwe technologie'

Zijn broer ook

Kurian bekleedt nu een paar maanden de hoogste post bij NetApp en hij is niet de enige in de familie die hoog geklommen is. De Kurians hebben school gemaakt, want Georges tweelingbroer Thomas heeft ook een succesvol carrièrepad in technologie: hij is bij Oracle verantwoordelijk voor productontwikkeling. En ook Thomas is net als zijn broer summa cum laude afgestudeerd in electrical engineering.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Als wij are talking business, dan gaat het eigenlijk nooit het over technologie zelf, maar over de impact op de wereld om ons heen en over hoe je de wereld ermee kunt verbeteren'

Nooit over technologie

Allebei zo’n hoge functie, dat moet toch van invloed zijn als ze elkaar ontmoeten en over het vak praten? Dat gaat onder broers, tweelingbroers zelfs, toch anders dan onder sec vakgenoten? ‘We zijn broers en elkaars beste vrienden en we hebben kinderen in dezelfde leeftijd. Als wij are talking business, dan gaat het eigenlijk nooit het over technologie zelf, maar over de impact op de wereld om ons heen en over hoe je de wereld ermee kunt verbeteren.'

Lees meer: