Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Nee’ zeggen tegen Apple. Deze ontwerper uit Schagen deed het

Iets creëren dat je zelf mooi vindt en hopen dat er een markt voor is. Peter Kolkman deed het. Zijn houten iPhone-hoezen gaan nu de hele wereld over.

Dingen maken, daar hield hij altijd al van. Jarenlang runde Kolkman (nu 57) met zijn vriendin Greet een grafische studio in het Noord-Hollandse Schagen. Toen de uitdaging daar vanaf was wilde hij, gedreven door knutseldrang en pioniersgeest, iets maken wat hij leuk vond, en daar vervolgens klanten bij zoeken. ‘Een omgekeerd proces, dat leek me spannend.’

Houten doosje

Eerst bedacht Kolkman een aluminium draaivoet voor de iMac, maar het lukte hem niet dat geproduceerd te krijgen. ‘Ik sprak de taal van de metaalverwerkende industrie niet; zij konden mijn bestanden niet lezen en ik kon niet met hun tarieven uit de voeten.’ Vervolgens ontwierp hij een houten doosje voor de iPod. Met een online teaser genereerde hij daarna 50.000 reacties. ‘Toen zag ik dat daar markt voor was, en kocht ik een zogeheten CNC-machine om zelf hout te bewerken.’

Alles zelf

Al snel maakte Kolkman een houten hoesje voor de eerste iPhone, destijds nog alleen verkrijgbaar in de Verenigde Staten. Miniot was geboren. ‘Samen met Greet zette ik een webshop op, sloten we een contract af met een vervoerder en breidden we de organisatie uit met 5 man. We doen vanaf het begin alles zelf, van het mallen en machines maken tot de inkoop van hout, de productfotografie en de verpakking.’

Fiftyfifty

De ambachtelijk vervaardigde hoes in zeven soorten hout werd behalve door de consument ook opgemerkt door Apple Inc. Toen de iPhone 3 in Nederland uitkwam, wilde de multinational graag Kolkmans covers in zijn webshop voeren. ‘Het was leuk dat Apple belde, maar ze wilden een te hoge marge. Ik bedankte. Het voelde best goed ‘nee’ te zeggen tegen zo’n machtig bedrijf. Twee weken later ging de telefoon weer en vroegen ze welke prijs we nodig hadden. We kwamen uit op nagenoeg fiftyfifty.’

Te veel concessies

In het begin haalde Miniot 95 procent van zijn omzet uit de VS, maar in de loop der jaren is een meer evenredig verspreide afzet over de (Westerse) wereld gevonden. De Nederlandse markt is dit jaar goed voor 10 procent van de omzet. ‘We adverteren nooit, maar sturen persberichtjes naar gezaghebbende blogs. De verkoop verloopt via onze webshop en enkele dealers, waarvan de grootste in Tokio zit. In Apples webshop liggen we niet meer. Daarvoor moesten we te veel concessies doen aan onze producten en organisatie.’

Nichemarkt

Miniots iWoods variëren in prijs van 59 tot 145 euro, een nichemarkt goed voor zo’n 10.000 exemplaren op jaarbasis. Waar Miniot aanvankelijk de enige was met houten hoesjes voor iDevices, zijn er inmiddels meer aanbieders. Daar zitten ook neppers bij; bedrijven die pretenderen maatwerk te leveren en hout uit duurzaam beheerde bossen te halen, maar het in China bestellen. ‘Ik ben chagrijnig als ik kopieën van onze producten zie, toch is innoverend blijven het enige wat ik eraan kan doen.’

Alles geheim

Het is het machtige Apple zelf dat evenwel Miniots agenda bepaalt. ‘Het bedrijf houdt alles geheim, ook wij krijgen het product pas in handen als het uit is. Daarna ga ik als een gek ontwerpen en prototypes maken, een proces van ongeveer 2 maanden. Omdat we continu te maken hebben met die fluctuatie, schommelde onze omzet de afgelopen 9 jaar steeds tussen de 3 ton en 1 miljoen euro op jaarbasis.’

Keerzijde

Het succes kent ook een keerzijde, vertelt Kolkman. ‘Zo gingen we in 2011 bijna ten onder aan het succes van onze eerste iPad-hoes. Onze teaser op YouTube leverde direct meer dan 250.000 kijkers op. We hebben overwogen de productie uit te besteden of anderszins aan schaalvergroting te doen, maar dat past niet binnen onze filosofie. Ik wil mooie, compromisloze producten maken.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees meer Hollands Glorie

Lees meer over de maakindustrie

Dit artikel verscheen eerder in de meest recente printeditie van Management Team. Ben je nog geen abonnee? Vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer.