Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlanders minder trouw aan merken

Nederlanders zijn steeds minder trouw aan grote merken. De industriële toppers moeten steeds harder knokken om hun koppositie te behouden.


Dat blijkt uit het European Trusted Brandsonderzoek 2011 van Reader’s Digest. Zo voert Shell dit jaar weliswaar opnieuw de categorie benzinestations aan, maar ziet het de voorsprong op de achtervolgers wel afbrokkelen. In 2010 beoordeelde 39 procent van de respondenten de gele schelp als beste merk, dit jaar is dat nog 33 procent. De Rabobank is volgens 44 procent van de Nederlanders nog altijd het beste merk in de bankensector. Vorig jaar was dat nog 49 procent. Meest versnipperd is de stemming in de productiecategorie auto’s. Jarenlang voerde Opel deze lijst aan, maar nu moet het de koppositie afstaan aan Toyota (11 procent). Opvallend, gelet op alle negatieve publiciteit die de Japanners voor de kiezen kregen door een reeks productiefouten.

Hegemonie toppers brokkelt af

Volgens Oele Steenks, hoofdredacteur van het blad, brokkelt de hegemonie van gevestigde namen langzaam maar zeker af. “Jarenlang hadden die een soort onaantastbare positie. Nu zien we voor het eerst een aantal andere merken bovenaan staan. Zo wint Avero het bijvoorbeeld van Interpolis in de categorie verzekeringsmaatschappijen. KPN staat nog wel het hoogst aangeschreven van alle telecomaanbieders, maar ook die macht wordt minder. Het voelt de hete adem van Vodafone en T-Mobile in de nek. Vorig jaar scoorde KPN nog 38 procent, nu is dat 31 procent.” Een aanwijzing kan Steenks wel geven: de alsmaar kritisch wordende consument. “We onderzoeken op betrouwbaarheid, kwaliteitprijsverhouding, imago en consumentensatisfactie. Je ziet dat klantenservice en transparantie een steeds grotere rol spelen als het gaat om die tevredenheid van klanten. Zeker bij servicegevoelige producten en diensten. Als de back-office van een bedrijf niet goed functioneert, dan wordt daar razend snel op gereageerd door consumenten. Onder meer via de social media-kanalen. Je ziet nu duidelijk dat het behouden van een verworven koppositie moeilijker is dan ooit. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

V&D beste warenhuis

V&D verslaat concurrent Hema nipt als beste warenhuis. Becel wint het in de categorie margarine van Blue Band. Een echte nek-aan-nekrace is het bij de opticiens en audiciens. Brillenspeciaalzaak Pearle krijgt van de Nederlandse consument een fractie meer vertrouwen dan Hans Anders. Bij de hoortoestelspecialisten trekt Schoonenberg met een minimaal verschil aan het langste eind ten faveure van Beter Horen. Tenslotte wint Royal Canin het in de categorie Pet food van Whiskas, Eukenuba en Pedigree Pal.

Lees meer over merken: