Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederland verliest glans als vestigingsplaats

Nederland is niet die aantrekkelijke vestigingsplaats voor buitenlandse bedrijven die we graag willen zijn. Polen is de nieuwe place to be.


Nederland legt het in de concurrentiestrijd om buitenlandse fysieke investeringen af tegen steeds meer Europese landen. De slechte kwaliteit en beschikbaarheid van R&D is een belangrijke boosdoener. Dat blijkt uit de barometer Nederlands vestigingsklimaat van Ernst & Young.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Polen grootste groeier

Nederland wist in 2010 6 procent meer fysieke buitenlandse investeringsprojecten aan te trekken, zodat de teller op 115 uitkwam. Dat is het niveau van voor de crisis. Caroline Rodenburg, die het onderzoek uitvoerde vanuit haar verantwoordelijkheid voor de International Locatieadviespraktijk, vindt dat positief. “Maar andere landen om ons heen deden het beter, en dat is zorgelijk.” Gemiddeld wisten Europese landen 14 procent meer investeringsprojecten van buitenlandse bedrijven binnen te halen. Polen was de grootste groeier en wist 40 procent (!) meer buitenlandse bedrijfsinvesteringen binnen te slepen. Nederland daalde omdat andere landen harder groeiden van de zevende naar de achtste positie op de ranglijst van landen die de meeste buitenlandse investeringsprojecten binnenhaalden.

Zwaktes

Nederland wordt duur gevonden, de arbeidsmarkt te inflexibel en een belangrijke boosdoener is het R&D-klimaat. Tenminste de perceptie daarvan, want wat er is aan onderzoeksfaciliteiten dat is te onbekend bij buitenlandse bedrijven. Een ander zorgelijk punt is dat bedrijven die wel in Nederland neerstrijken hier nauwelijks uitbreiden. Zo is het aantal uitbreidingsinvesteringen door deze groep bedrijven hier over de laatste drie jaar maar 12 procent van het totaal aan investeringen door buitenlandse bedrijven. In Duitsland is dat 20%. In het veel kleinere België ligt dat percentage zelfs op 33. De conclusie is pijnlijk: Nederland is onvoldoende aantrekkelijk, zelfs voor de partijen die hier al de weg kennen.

Lees het uitgebreide artikel op OnzeEconomie.nu, het nieuwe platform van de MTMediagroep.

Lees ook: