“Ik denk dat investering in het openbaar vervoer wel degelijk soelaas zou bieden voor het fileprobleem,” zegt Markus van Tol, woordvoerder van de ANWB. Rekeningrijden is wat betreft Van Tol geen optie.
Uit een poll van deze website bleek dat vrijwel niemand heil zag in subsidie op het openbaar vervoer of in rekeningrijden. Wel zag een meerderheid een oplossing in flexibel werken en meer wegen aanleggen.
“Flexibel werken zou de grote verkeersstromen inderdaad kunnen verkleinen,” ziet Van Tol. “Werkgevers moeten dat meer stimuleren, zodat de spitsfiles korter worden of zelfs verdwijnen. Ik geloof niet in één oplossing voor het fileprobleem, het is een veelzijdig palet aan oplossingen. Investeringen in het openbaar vervoer behoort ook bij dat oplossingenpalet. “Kilometerbeprijzing” of rekeningrijden lijkt me geen instrument om de files tegen te gaan.”
De meeste managers die meededen aan de MT-poll, zien geen oplossing in het openbaar vervoer. Van Tol is het daar niet mee eens. “Zonder het openbaar vervoer zouden we afstevenen op een ramp.” voorziet hij, “moet je eens kijken hoe de wegen er dan uitzien. Het openbaar vervoer is goed geregeld hier in Nederland, zeker in vergelijking met het buitenland. Als ik zou moeten kiezen tussen de trein of de auto van Den Haag naar Groningen, dan zou ik voor het eerste kiezen. Dat geldt ook voor trajecten naar het buitenland. Je vermijdt alle ochtendfiles als je met de TGV gaat.”
Van Tol beseft dat voor managers die dagelijks op meerdere plaatsen in het land moeten zijn, het openbaar vervoer geen alternatief is. “Maar die incidentele treinreiziger moet in ieder geval het openbaar vervoer ingelokt worden.”