Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederland scoort goed in bedrijfscultuur

Nederlandse bedrijven scoren internationaal goed als het gaat om een open cultuur, maatwerk in arbeidsrelaties en de ontwikkelingsmogelijkheden van werknemers.

Dat concludeert TNO in de publicatie Goed werkgeverschap in internationaal perspectief waarin de bedrijfscultuur in zestien Europese landen met elkaar wordt vergeleken.

Onder goed werkgeverschap verstaat het onderzoeksbureau dat werkgevers optimaal rekening houden met hun werknemers, zonder dat dit ten koste gaat van de belangen van de organisatie. Voorwaarde is onder andere dat de bedrijfscultuur open is. Verder moeten werknemers werk en privé goed kunnen combineren en moet er aandacht zijn voor loopbaanontwikkeling.

Hoewel Nederlandse bedrijven dus goed scoren, is goed werkgeverschap volgens onderzoeker en adviseur Erik Jan van Dalen van TNO nog onvoldoende ingebed in de bedrijfsorganisatie. “Het moet onderdeel worden van het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dan hebben personeelsmanagers een veel betere ingang bij de top van bedrijven.” Verder zouden volgens Van Dalen brancheorganisaties, het ministerie van Sociale Zaken en werkgevers het fenomeen goed werkgeverschap beter moeten promoten. De TNO-onderzoeker ziet dat bedrijven de term goed werkgeverschap weliswaar in hun personeelsplannen opnemen, maar daar geen duidelijke invulling aan geven.
(IntermediairFW)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.