Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Nederland heeft een imagoprobleem’

Ook ontwikkelde landen zoals Duitsland en Groot-Brittannië profiteren van de trend naar offshoring, aldus Ernst & Young. Nederland valt buiten deze boot.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Onderzoekers van Ernst & Young leverden een bijdrage aan het World Investment Report 2004 ‘The Shift Towards Service’ van de Unctad. In het rapport worden mondiale investeringsstromen beschreven. De meest opvallende trend is de sterke opkomst van offshoring, met name in de dienstensector. Nederland staat wereldwijd met een bedrag van twintig miljard euro aan directe buitenlandse investeringen achtste op de wereldranglijst, maar de afname ten opzichte van 2002 bedraagt maar liefst 23 procent. Mondiaal nam het investeringsbedrag overigens ook af, met achttien procent.

Lang niet alle arbeid die aan het buitenland wordt uitbesteed gaat naar lagelonenlanden. Ook ontwikkelde landen zoals Canada (callcenters) en het Verenigd Koninkrijk en Duitsland (IT-diensten) doen er aan mee. Dat Nederland weinig offshoring en outsourcing weet binnen te halen heeft volgens de onderzoekers te maken met de aantrekkelijkheid als vestigingsland. “Nederland heeft een imagoprobleem,” volgens Douglas van den Berghe van Ernst & Young. Het gaat volgens Van den Berghe niet alleen om infrastructuur, belastingklimaat, bereikbaarheid en politieke stabiliteit. “Nederland heeft een betere perceptie van zichzelf dan andere landen van ons hebben. Vooral op zachte factoren als de kwaliteit van arbeid doet Nederland het slechter dan het van zichzelf denkt.” (PvL)