Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Nederland biedt unieke productiefaciliteit’

Unieke producten in een niche en goede kennis en innovatie. Dat is het succes van de Nederlandse maakindustrie, stelt Hein Stoops.

Stoops is senior consultant bij Mazars Berenschot Corporate Finance (MBCF). Daar stelt hij onder meer de Maakindustrie-100 samen, de jaarlijkse lijst van de 100 best presterende MKB-maakbedrijven van Nederland, samengesteld in samenwerking met Management Team. Daarbij wordt gekeken naar B2B-bedrijven met een Nederlands hoofdkantoor, eigen productie en een omzet tot een half miljard euro. Al deze ondernemingen worden door hem beoordeeld op vier factoren: hun omzet, omzetgroei, EBIT en hun return on invested capital.

Niet pessimistisch

Door dat onderzoek heeft Stoops een goed overzicht van wat de Nederlandse maakindustrie doet. Op een evenement op het terrein van Vanderlande vertelde hij vorige week daarover niet pessimistisch te zijn. 'De Nederlandse maakindustrie doet het gewoon goed', zei hij. 'Onze 100 bedrijven zijn de afgelopen 5 jaar 44,7 procent gegroeid. Omdat ze kennis en innovatie combineren met unieke producten. Nederland biedt wat dat betreft een unieke productiefaciliteit.'

Wennen aan massa-ontslag

Stoops haalde hoogleraar arbeidsgeschiedenis Lex Heerma van Voss aan, die recent stelde dat we 'zullen moeten wennen' aan massa-ontslagen zoals bij Philip Morris. 'Nederland doet niets om zijn maakindustrie te behouden', zei de hoogleraar, waardoor we jaarlijks 4 à 5.000 banen zullen zien verdwijnen.  Maar zelf gelooft hij meer in het recente ING-rapport My Industry, dat stelt dat Nederlandse maakbedrijven bovengemiddeld groeien en extra willen investeren in onderzoek en ontwikkeling. 'Nederland kent veel hidden champions', weet de onderzoeker.

Verborgen kampioenen

Die verborgen kampioenen maken zelden '13-in-een-dozijnproducten', maar doen wel iets wat zo uniek is dat de hele wereld bijna niet zonder kan. Zoals IPN Group, een bedrijf dat voor de handige schroefdopjes op AA-drinkpakjes verantwoordelijk is (zie foto). 'Dat is een Nederlandse uitvinding, waarmee dit bedrijf nu wereldwijd marktleider is.' Of MCi, nummer 38 in de Maakindustrie-100, dat de elektronische apparatuur van autospiegels verzorgt. Of, ander voorbeeld: Eska, nummer 75. 'Zij maken hard karton', zegt Stoops. 'Niets bijzonders, zou je misschien denken. Maar als je dan hoort dat 25 procent van de boeken in de wereld een kaft heeft die door hen gemaakt wordt, besef je dat ze daar dus blijkbaar toch iets bijzonders kunnen wat op niet zoveel andere plekken in de wereld kan.'

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Veel private equity

De maakindustrie, met een omzet van 87 miljard euro goed voor 13 procent van het BBP, is bovendien goed voor 25 procent van alle fusies en overnames, zo laat Mazars Berenschot Corporate Finance zien. Als financieringsspecialist valt het hen op hoeveel private equity er in de maakbedrijven zit. 'In Nederland zijn ongeveer 860.000 bedrijven', weet Stoops. 'Daarvan zijn er 1.632 gefinancierd met private equity. Dat is nog geen 0,2 procent. Maar als je kijkt naar onze Maakindustrie-100, dan is het liefst 28 procent.'

Niet gek

Stoops wijst bijvoorbeeld op NPM Capital, dat participeert in Synbra, Helvoet en de Dieseko Groep, en op Egeria, dat deelneemt in Sif, MCi en Muelink & Grol. 'Die pe-partijen zijn natuurlijk niet gek', besluit de onderzoeker. 'Hun vertrouwen en langetermijnvisie laat zien dat het Nederlandse bedrijfsleven nog volop groeikansen heeft.'

Meer over de maakindustrie?