Narcistische leiders wisselen vaker van strategie, doen meer en grotere overnames en fusies en zorgen in het algemeen voor wisselvalliger resultaten dan hun minder flamboyante collega´s.
Dat stellen twee onderzoekers van de Amerikaanse universiteit in Pennsylvania. De twee onderzoekers bedachten een ’narcisme-index’ om vast te stellen hoe gecharmeerd topmensen van zichzelf zijn. Ze vergeleken het narcisme aan de top en de bedrijfsresultaten van 105 grote bedrijven.
Daarbij is onder meer gekeken naar de afmeting van de foto van de ceo in het jaarverslag, hoe vaak de man wordt genoemd in persberichten, hoe lang zijn biografie is in de Who’s Who en de frequentie van het ik-woord in interviews.
Ook werd de hoogte van het salaris vergeleken met dat van medebestuurders. De achterliggende gedachte is duidelijk: narcistische bazen horen en zien zichzelf graag praten en vinden dat zij vele malen belangrijker zijn dan wie dan ook in hun bedrijf. Per saldo leveren de narcistische types echter niet systematisch betere resultaten.
(De Financiële Telegraaf)