De cijferregen is weer neergedaald in de techsector. Tijd om de balans op te maken. Wie mogen zich winnaar en verliezer noemen?
Verandert alles in Silicon Valley in goud? Nee hoor, maar wel veel. De groten worden groter, maar ook weer lang niet allemaal. Een overzichtje:
Winnaars
#1. Amazon
De clouddiensten draaien als een tierelier en zorgen voor meer dan de helft van de forse nettowinst van dit kwartaal (857 miljoen dollar). Ook het stijgende aantal Prime-abonnementen droeg bij aan de omzet. Ondanks dat de internationale activiteiten nog verliesgevend zijn, blijft Amazon hierin verder investeren.
#2. Facebook
De groei gaat maar door: Facebook is het knapste kind van de klas met een nettowinst van ruim 2 miljard dit kwartaal, een groei van bijna 60%. Dat is te danken aan extra advertentie-inkomsten en de rol van mobiele gebruikers, die steeds crucialer wordt. Van de 1,13 miljard dagelijkse gebruikers van Facebook, bezoekt 1,03 miljard het sociale platform via hun smartphone. Waar vorig jaar de inkomsten uit advertenties op mobiel nog 76% waren, is dit nu gestegen naar 84%.
#3. Alphabet/Google
Vanwege stijgende advertentie-inkomsten heeft ook het moederbedrijf van Google, Alphabet, een zorgeloos tweede kwartaal achter de rug. Met een stijging van 21% ten opzichte van vorig jaar kwam Alphabet dit kwartaal uit op een nettowinst van 4,9 miljard dollar. Google is eigenaar van onder meer kanalen zoals YouTube en Gmail en heeft geprofiteerd van eigen investeringen in video en mobiel.
#4. Apple
Ondanks negatieve cijfers heeft Apple het beter gedaan dan analisten hadden verwacht en steeg daarmee ook de beurswaarde van het bedrijf met 7%. Opvallend is dat vooral de diensten die Apple aanbiedt geld opbrengen, meer dan de producten die verkocht worden. De nettowinst dit kwartaal was 7,8 miljard dollar, een daling van 27%.
Verliezers
#1. Netflix
Omdat Netflix vorig jaar de prijs voor een standaardabonnement verhoogde, hebben veel gebruikers hun abonnement opgezegd. Verrekend met de 1,7 miljoen nieuwe abonnees, komt het bedrijf nu in totaal uit op 83 miljoen abonnees. Netflix had een hogere stijging van het aantal abonnees verwacht en zakte daarom 16% met de waarde van een aandeel. De omzet in het tweede kwartaal was bijna 40 miljoen dollar, met een positieve verwachting voor het volgende kwartaal.
#2. Microsoft
De game-tak van Microsoft daalde 9% ten opzichte van vorig jaar. Ook de telefoonverkoop kelderde enorm: 71%. Daarnaast moest Microsoft de verwachting voor Windows 10 bijstellen, de gehoopte 1 miljard downloads in 2018 zal in ieder geval niet behaald worden. De winst in het tweede kwartaal was 2,8 miljard euro. Microsoft heeft wat te lijden gehad met de overname van Nokia, waarmee ze tevergeefs hoopten meer concurrentie te kunnen bieden op de smartphonemarkt. Vandaag werd ook bekend dat binnen die smartphonetak nog eens 2.850 banen geschrapt zullen worden.
Microsoft heeft de overname van LinkedIn voor eind dit jaar op de planning staan.
#3. Twitter
Het blijft voor sociaal mediaplatform Twitter lastig om een succesvol verdienmodel neer te zetten. Ondanks de extra 3 miljoen gebruikers afgelopen kwartaal bleef het bedrijf verlies draaien (97 miljoen euro). Ook komend kwartaal verwacht Twitter minder omzet (rond 600 miljoen) dan analisten inschatten (768 miljoen), terwijl juist meer steeds meer gebruikers klikken op de aangeboden advertenties.
#4. Yahoo!
Topvrouw Marissa Mayer heeft het niet voor elkaar gekregen om Yahoo uit het slop te trekken. Het bedrijf wordt daarom opgekocht door de Amerikaanse telecomprovider Verizon voor 4,37 miljard euro. Dit kwartaal stond onderaan de streep een verlies van 440 miljoen dollar. Dat heeft vooral te maken met een groot waardeverlies van het social mediaplatform Tumblr, dat Yahoo! in 2013 overnam.
Verizon kocht vorig jaar al AOL op en wil de twee bedrijven nu samenvoegen in de hoop vooral inkomsten uit advertenties te genereren.
Bron beeld: Flickr.com