Bedrijven die zich actief inzetten voor een betere samenleving hoeven minder belasting te betalen. Dat vindt bijna een kwart van de Nederlanders.
Toch zeggen diezelfde mensen dat veel bedrijven de waarden people, planet en profit nog onvoldoende in hun dagelijkse activiteiten hebben geïntegreerd. Het Nederlandse publiek beoordeelt het maatschappelijk gedrag van het bedrijfsleven met een schamele 5,4. Dat blijkt uit een meeting van de Maatschappelijke Imago Monitor, waaraan tweeduizend mensen hebben deelgenomen. Eind 2009 scoorden de dertig grootste bedrijven van ons land met gemiddeld 5,6 nog net een voldoende. De commerciële partijen scoren slechter dan de overheid, maatschappelijke organisaties en burgers. Een op de vier Nederlanders noemt het bedrijfsleven zelfs asociaal. Een nog groter percentage (34 procent) wantrouwt de goede bedoelingen van bedrijven.
Maatschappelijk goed gedrag
Aandacht aan mens, maatschappij en milieu vinden verreweg de meeste Nederlanders erg belangrijk. Zeventig procent van de bevolking vindt dat moeten bedrijven hierin hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Volgens Bas van Haastrecht van SE Consultancy, initiator van de monitor in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction, neemt de druk op bedrijven toe. “Het publiek verwacht dat men zich maatschappelijk goed gedraagt. Het lijkt erop dat veel bedrijven zich hier onvoldoende bewust van zijn. Er is een groot gat tussen de verwachtingen van het Nederlands publiek en wat men daarvan vervolgens terugziet in het bedrijfsleven.”
Belastingvoordeel
Positievere geluiden zijn er ook. Van de ondervraagden denkt 38 procent dat bedrijven echt iets goed willen doen. Ruim 40 procent geeft aan fan te zijn van bedrijven die zich inzetten voor de samenleving. Deze partijen mogen best beloond worden, zegt een kwart van de ondervraagden. Een financiële prikkel in de vorm van een belastingvoordeel vinden zij dus een prima idee.