De nieuwe MT100 is er weer. De honderd beste adviesbureaus in Nederland. Het begrip advies interpreteren we ruim.
Niet zo lang geleden waren adviesbureaus vooral management- en organisatieadviesbureaus. Nu is ‘management en organisatie’ slechts een van de acht adviesbranches die we hebben onderzocht. Ook de accountants, communicatiebureaus, advocaten, hr-mensen, interimmers, de ict’ers en financials zijn aan een tevredenheidonderzoek onderworpen. Ruim 2100 managers, allemaal afnemers van diensten van bovenstaande beroepsgroepen, hebben zich uitgesproken. Zij hebben hun ervaringen met ons gedeeld. Wat blijkt?
Financiële dienstverleners, accountants en human resourcemanagers mogen zich de beste adviseurs van Nederland noemen. Nieuw in de top drie dit jaar zijn de hrm’ers.
Ze nemen de plaats in van de advocaten, die als vierde beste adviesbranche naar voren komen. Net als vorig jaar scoren de management- en organisatieadviseurs niet heel best, de op een na laatste van de in totaal acht sectoren. Hekkensluiters zijn de interimmers.
De ict-bureaus hebben zich gerevancheerd ten opzicht van 2005. Ze bungelen niet meer onderaan maar hebben een nette plek in de middenmoot.
De adviesbureaus zijn behalve op algemene tevredenheid ook op deelaspecten beoordeeld, op zeven verschillende. Deze scores geven een indruk van de sterke en zwakke punten van de bureaus. Als we naar de diverse branches als geheel kijken, dan zien we dat de human resourcemanagers zich als adviseurs het meest soepel opstellen, ze halen de hoogste score op flexibiliteit.
Lesje
De accountants en belastingadviseurs hebben hun lesje geleerd. Na de grote boekhoudschandalen aan het begin van deze eeuw werden er maatregelen genomen en stootten de grote accountantskantoren adviestaken af, om hun ‘geloofwaardigheid te behouden’ en om de accountants en consultants niet in verzoeking te brengen.
De laatste jaren is het rustiger geworden rond de accountancy en bouwen de grote kantoren hun adviespoten weer op, zij het dat die nu kleiner zijn en dat er scherper wordt gelet op splitsing van taken, op afbakening van activiteiten. Dat heeft vrucht afgeworpen. De sector als geheel haalt de hoogste score op kennis van de branche (van de klanten) en, nog mooier, de meeste punten op de onafhankelijkheid van het advies.
Hoog
De sector business finance, de financiële dienstverleners doen het het beste op de verhouding prijs-kwaliteit. De percentages tevreden klanten zijn bij de financials uitzonderlijk hoog. 100 procent tevreden klanten voor de winnaar in de branche, en nog altijd 88 procent voor de nummer 15. Tot in de laagste regionen in een lijst met 46 in het onderzoek opgenomen financieel adviseurs zijn de tevreden klanten ver in de meerderheid. Alleen bij allerlaatste is de helft van de klanten niet tevreden. Maar over het algemeen, zo is duidelijk, zijn klanten blij met hun financieel adviseurs. Opvallend is dat de grote algemene banken die vorig jaar de hoogste posities in de branche bezet hielden, hebben plaats gemaakt voor kleinere, meer gespecialiseerde banken, voor vermogensbanken, private banking.
Opvallend is verder het enorme verschil in waardering tussen de advocaten- en notariskantoren, enorme verschillen in de lijst van dit jaar en die van vorig jaar ook. Dit jaar is de lijst meer dan twee keer zo lang; toen haalden maar zeven kantoren de ondergrens van twaalf respondenten, nu zijn het er achttien.
Veel nieuwe namen dit jaar, een prettige bijkomstigheid van een langere lijst. Een nieuwe nummer één, Van Doorne, waarover de klanten uitstekend te spreken zijn. Tussen de voornamelijk aan de Amsterdamse Zuidas gevestigde grote kantoren staan de notarissen uit Utrecht, Groningen en maar liefst drie kantoren uit het oosten van het land.
Vergelijking met vorig jaar
De hoge tevredenheidpercentages zijn niet alléén op het conto te schrijven van blije klanten. In de opzet van het onderzoek is een wijziging doorgevoerd in de antwoordcategorieën. In 2005 werd de algemene klanttevredenheid gemeten op een 5-puntschaal: ’zeer tevreden’, ’tevreden’, ’noch tevreden-noch ontevreden’, ’ontevreden, ’zeer ontevreden’. Dit jaar waren de antwoordcategorieën: ’uitstekend’, ’zeer goed’, ’goed’, ’matig’, ’slecht’.
Met deze verandering willen we de algemene tevredenheidscores ‘robuuster’ krijgen, dat wil zeggen gebaseerd op drie antwoordcategorieën in plaats van twee. Dat heeft een aantal consequenties. Ten eerste worden de algemene tevredenheidpercentages hoger. Vorig jaar waren ‘tevreden klanten’ respondenten die hun ervaringen met het bedrijf als ‘tevreden’ dan wel ‘zeer tevreden’ hadden gekwalificeerd. Dit jaar, 2006, zijn ‘tevreden klanten’ respondenten die hun bevindingen met ‘goed’, ‘zeer goed’ of ‘uitstekend’ aanduiden. Drie categorieën is meer dan twee, vandaar de hogere tevredenheidpercentages.
Ten tweede: de percentages worden inderdaad duidelijker, ‘robuuster’. Het wat onbestemde ‘Noch tevreden, noch ontevreden’, een categorie die men ook als ‘redelijk’ of ‘gaat wel’ zou kunnen omschrijven, is weggevallen. In 2006 is het goed of niet goed. Dat heeft nog een derde consequentie. Een adviesbureau dat (op onderdelen) een klanttevredenheidpercentage van 50 procent scoort, doet het niet best. De andere 50 procent van de respondenten beoordeelde de prestaties als ‘matig’ of ‘slecht’, beneden de maat derhalve.
Nog een verschil met vorig jaar is de weergave van uitkomsten van het onderzoek. We hebben ervoor gekozen de bureaus alfabetisch te presenteren: de honderd beste adviesbureaus van Nederland, zonder binnen die honderd een rangschikking aan te geven.
Algemene tevredenheid
in % Sector 84 BF Business Finance 82 AB Accountancy & Belastingadvies 81 HRM 80 AN Advocatuur & Notariaat 78 ICT 77 CR Communicatie & Reclame 76 MO Management & Organsiatie 73 IM Interim Management
Tevredenheidsscores per sector op deelaspecten
(De opgetelde percentages ’uitstekend’, ’zeer goed’ en ’goed’)
BF | AB | ICT | MO | HRM | CR | AN | IM | |
Flexibiliteit | 66 | 69 | 63 | 67 | 74 | 68 | 68 | 68 |
Klachten oplossen | 61 | 68 | 61 | 63 | 63 | 60 | 57 | 59 |
Tijdplanning | 67 | 69 | 64 | 69 | 71 | 69 | 67 | 66 |
Budgetbewaking | 62 | 64 | 63 | 62 | 66 | 63 | 56 | 62 |
Prijs-kwaliteit | 64 | 63 | 64 | 56 | 61 | 63 | 55 | 61 |
Branchekennis | 65 | 72 | 65 | 69 | 68 | 67 | 65 | 60 |
Onafhankelijkheid advies | 68 | 77 | 64 | 70 | 74 | 71 | 75 | 66 |
Welk aspect is het meest bepalend bij de samenwerking met een adviesbureau?
in % | |
16 | De prijs-kwaliteitverhouding |
15 | De kwaliteit van diensten en producten |
14 | Het leveren van maatwerk |
13 | De vakinhoudelijke kennis |
10 | De kennis van de branche |
9 | De manier waarop het bureau communiceert |
8 | Flexibiliteit van het bureau |
6 | De manier waarop klachten worden opgelost |
3 | Het nakomen van de tijdplanning |
3 | De budgetbewaking |
3 | De onafhankelijkheid van het advies |
Welk aspect is het meest bepalend bij de keuze van een adviesbureau?
in % | |
26 | Reeds opgedane ervaring met het bureau |
21 | Prijs-kwaliteitverhouding |
19 | Vakinhoudelijke kennis van het bureau |
13 | Branchekennis |
8 | Manier waarop het bureau communiceert |
6 | Aanbeveling van anderen |
4 | De reputatie van het bureau |
3 | Kwaliteit van de offerte |
Scores per sector
Wilt u de scores van een deelsector weten, klik dan op de onderstaande link.