Autorijdende managers staan liever in de dagelijkse file, dan dat ze moeten verhuizen voor hun baan, zo blijkt uit onderzoek van Management Team. Thuiswerken zal daar weinig aan veranderen. Tenzij de portemonnee wordt getrokken.
Het is tegenwoordig geen nieuws meer als er een file of langzaam rijdend verkeer staat op knooppunt Oudenrijn. Dat was het wel op eerste pinksterdag in 1955. Op die dag maakte Nederland voor het eerst kennis met het fenomeen file. Uit onderzoek onder het lezerspanel van Management Team blijkt dat 53 jaar later maar liefst 83 procent van de managers met de auto naar het werk reist. Belangrijkste redenen: snelheid (61%) en gemak (48%).
Wat in 1955 interessant was, is nu vooral irritant. 54 procent van de managers staat wel eens in de file en 44 procent wordt erdoor belemmerd in het werk. Het kost ze tijd, ze komen te laat voor afspraken, het bezorgt ze stress en één respondent geeft zelfs aan door files minder carrièrekansen te hebben. Een andere respondent zegt dat zijn werktijden worden bepaald door files, in plaats van zijn agenda. Een ander lijkt zich al neergelegd te hebben bij de vele opstoppingen en ziet er de humor van in: "Het is leuk om rond te kijken hoe anderen zich ergeren."
De oplossing?
Ook opvallend is dat 47 procent van de managers liever in de file staat, dan te moeten verhuizen voor hun baan. Met zo'n instelling blijft het langzaam rijdend en stilstaand verkeer het leven van de leidinggevende natuurlijk nog wel even beheersen. Door de jaren heen zijn er verschillende oplossingen gezocht voor het fileprobleem. Meer asfalt? Rekeningrijden? Kilometerheffingen? Nog meer asfalt? Thuiswerken?
De laatste optie is populair onder managers, 81 procent werkt wel eens vanuit huis, terwijl 68 procent zelfs denkt dat thuiswerken het fileprobleem kan oplossen. Philip Todd, directeur van het Ewerkforum, een stichting die telewerken (waaronder thuiswerken valt) stimuleert, sluit zich aan bij deze meerderheid. "Het is een geweldige oplossing voor het fileprobleem. Er is wel een mentaliteitsombuiging voor nodig. Zo denken veel managers ten onrechte dat ze nodig zijn op het werk voor persoonlijk contact met medewerkers."
Via de portemonnee
De vakbonden sluiten zich aan bij de woorden van Todd. Zo zei Agnes Jongerius eerder dit jaar dat de files met ruim tien procent zullen afnemen als mensen die willen thuiswerken daadwerkelijk een dagje per week thuisblijven. Ook Balkenende ziet een mooie toekomst weggelegd voor thuiswerken. Hij zei in zijn toespraak tijdens het VNO Jaarcongres 2008 dat telewerken in 2020 vanzelfsprekend zal zijn.
Erik Verhoef, hoogleraar ruimtelijke economie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, tempert het enthousiasme. "Thuiswerken zorgt niet voor een veel lagere filedruk. Net als bij de aanleg van extra asfalt, ontstaat er in eerste instantie meer ruimte op de weg, maar die wordt uiteindelijk weer door andere weggebruikers opgevuld. Daar zijn twee oorzaken voor. Ten eerste zullen mensen hun vertrektijden gaan aanpassen als de files afnemen. Ze gaan weer tijdens het spitsuur rijden bijvoorbeeld. Ten tweede zal de prikkel verdwijnen om dichter bij het werk te gaan wonen."
Het gevolg is dat de situatie weinig verandert. Om dat te voorkomen moet thuiswerken een klein zetje krijgen, zegt Todd. Bijvoorbeeld door het vrijwillige aspect te verkleinen. "De Hollander zet je in beweging via de portemonnee. Je kunt thuiswerken fiscaal aantrekkelijker maken, door mensen een bonus te geven als ze thuiswerken en te straffen als ze in de auto stappen."
MT Onderzoek Files & thuiswerken
54 procent staat wel eens in de file
60 procent staat tussen de 0 en 5 uur per week in de file, 31 procent minder dan 10 uur, 9 procent tussen de 10 en 20 uur
60 procent zegt dat het fileprobleem invloed heeft op de baankeuze
81 procent werkt wel eens thuis, vrijdag is de favoriete dag
26 procent houdt als manager geen rekening met files
63 procent biedt flexibele werktijden aan
83 procent handelt zakelijke telefoontjes af in de file