Het één-salaris-gezin
Nog niet zo gek lang geleden was het volkomen vanzelfsprekend dat de vrouw thuisbleef. Het feministisch gedachtegoed, de krapte op de arbeidsmarkt en een noodzaak voor economische zelfstandigheid zorgden ervoor dat vrouwen de arbeidsmarkt betraden. Maar inmiddels is het hebben van twee inkomens noodzakelijk geworden om een gezin überhaupt te kunnen laten draaien.
Een zorgelijke ontwikkeling. Er heerst stress achter de voordeuren en er is nooit meer echt ergens tijd voor. De financiële luxe om daar verandering in te brengen door één partner verantwoordelijk te maken voor het reilen en zeilen van het gezin is dan ook een luxe die steeds meer mensen zich zouden willen kunnen veroorloven.
Zakelijke kilometers
Hen Snackers (48), directeur QNH Euregio bv
"De onbelaste vergoeding dient zeker omhoog te gaan. Het autorijden is veel duurder geworden, de 19 cent komt uit een niet representatief tijdperk. Andere financiële aspecten gaan ook mee met de tijd. Daarnaast is de 100 miljoen euro derving geen legitiem argument. Als we meer in de file staan, gebruiken we meer brandstof en heeft de overheid ook meer inkomsten uit accijnzen en dergelijke. De files zijn bovendien bijzonder slecht voor het milieu, en de hoge BPM belemmert de aanschaf van nieuwe, zuinige milieuvriendelijke auto's. "
Maaike Visser (32), partner BADGERgroep
"De overheid stapelt belasting op belasting als het om auto's gaat. Alles onder het mom dat duurder rijden leidt tot minder rijden. De kilometervergoeding is echter bedoeld voor zakelijke kilometers, niet voor de lol. Deze mensen moeten dus rijden voor hun werk en kunnen echt niet even de fiets pakken of verhuizen. Logischerwijs zou de kilometervergoeding dus omhoog moeten. De echte reden waarom dat niet gebeurt, is omdat het de overheid veel geld kost. Non-argumenten zoals het milieu, worden tegenwoordig voor van alles misbruikt."
Richard Sikkel (45), algemeen directeur Athlon Car Lease Nederland
"De huidige maximale, onbelaste vergoeding is een reële grens. Beter is om de exploitatiekosten kritisch te beoordelen. Naast de inzet van alternatieven als de NS-Business Card en smart offices ter reductie van files en CO2 uitstoot, zien wij binnen ons wagenpark van ruim 126.000 een zichtbare ‘downsizing'. Vanuit dit perspectief, waarbij we als leasemaatschappij juist bezig zijn om autokosten zoveel mogelijk te reduceren, is er geen noodzaak om de kilometervergoeding voor woon-werkverkeer en zakelijk verkeer met de privé-auto te verhogen. Vanuit maatschappelijk perspectief is het zelfs ongewenst."