Al in 1991 begon Monique Ansink (40) te werken bij het in 1976 opgerichte Excellent Products, het bedrijf dat ze later zou overnemen. Sleepkabels, dat was de sexy business van de onderneming. “Maar na vijf jaar wilde ik graag mijn vleugels uitslaan, werken bij een internationaal bedrijf. Dat werd Nestlé”, vertelt Ansink. In tussentijd hield ze wel contact met haar oude baas. Hij wilde graag van het bedrijf af, met vervroegd pensioen. Ansink zag de sleepkabel-business wel zitten, en kocht 50 procent van de aandelen. In 2008 kocht ze de rest ook.
Toen was het bedrijf al wel veranderd: “In plaats van alleen sleepkabels, hebben we het assortiment behoorlijk uitgebreid. Met spanbanden, snelbinders, spinnen, dat soort materiaal. Dat komt ook omdat de markt voor sleepkabels hier krimpt, door betere auto’s en goede sleepdiensten. In Oost-Europa groeit die markt overigens wel.”
Inkoop en productie doet Ansink in Azië. Sinds tien jaar handelt Ansink in meerdere landen, en heeft ze een vestiging in Maleisië, die de verkoop voor de VS en Australië doet. “In Azië duurt het lang voordat je het vertrouwen van de mensen hebt. Daar moet je goed in investeren. Dat betekent veel uitgaan en karaokes aflopen; de deals worden daar gemaakt, niet op kantoor. En daar komt nog bij dat ik niet drink, en dat gebeurt op dat soort avonden wel. Chinezen gaan vaak pas met iemand in zee met wie ze dronken zijn geweest; die spreekt immers de waarheid. Ik heb ook wel meegemaakt dat iedereen al dronken was, en dat er een paar ‘gezelschapsdames’ werden besteld. Waren ze ook even vergeten dat er een vrouw bij was!”
Ondanks die ‘tekortkomingen‘ gaan de zaken goed; Ansink zit nu in het groeiversnellerprogramma, bedoeld om ondernemingen van vijf naar twintig miljoen euro omzet te brengen. “Dat vind ik een mooie uitdaging. In Nederland zijn er ook niet zo heel veel bedrijven die dat lukt. En wij gaan dat doen.”