Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mobiel die boven de ruis uitspringt

Drie jaar na de start van een Beneluxafdeling heeft mobieletelefoonfabrikant HTC in Nederland een marktaandeel van 18,5 procent. Tijd voor de volgende stap.

 

Regional director Mark Moons van HTC legt uit hoe ze dat in vier stappen gaan doen.

1. Voedingsbodem creëren

In 2006 opent het Taiwanese HTC een kantoor in Engeland, om van daaruit regionaal uit te breiden. Mark Moons doet op eigen initiatief een voorstel voor de regio Benelux, waarna hij op 1 december 2006 als regional director Benelux een kantoor mag openen in Nederland. Hij gaat samenwerkingen aan met retailers en operators en creëert zo een voedingsbodem voor HTC. Moons: “We wilden eerst met onze producten en kennis aanwezig zijn in de winkels, voordat we de consument gingen benaderen.”

2. Focus, focus, focus

Eén partij die zowel mobiele hardware als software maakt, daar gelooft HTC niet in. Daarom ontwikkelt het bedrijf geen besturingssysteem. Wel kiest HTC zijn partners zorgvuldig; zo zijn ze als enige hardwarepartij vanaf het begin betrokken bij Googles Android. Een goede zet: het marktaandeel van Androidtelefoons steeg in de VS tussen oktober en januari van 2,8 naar 7,1 procent. Terwijl partijen als Sony Ericsson en Samsung naast Android talloze opties bieden, kiest HTC voor slechts 1 tweede partij: Windows. Moons: “Onze focus is duidelijker.”

3. Kort en hevige marketing

Eind 2009 wordt Nederland samen met 9 andere landen binnen de EMEA-regio aangewezen voor een meer directe vorm van marketing, die zichtbaar wordt via sponsoring en tv-campagnes. Moons: “We kiezen ervoor om gedurende korte periodes boven de ruis uit te springen. Als smartphone-only-fabrikant kunnen wij qua marketingkracht niet op tegen bedrijven met een breed productportfolio.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Premium positioneren

Met een prepaid-abonnement een HTC-toestel kopen kan niet. Moons: “De consument wil een telefoon van 600 euro niet twee maanden later bij Blokker zien liggen. We zijn niet vies van klanten, maar vinden ons imago net zo belangrijk.” HTC laat communicatie rond toestellen bewust over aan partners. Zelf waken ze vooral over hun imago. Dat Apple recent een rechtszaak aanspande wegens patentschending, vindt Moons dan ook alleen maar goed. “Blijkbaar zien ze ons als serieuze bedreiging. Dat vatten we maar op als compliment.”


Mark Moons stelt zich voor: mt.nl/cvtv