Internet op de mobiele telefoon zit in de lift. Locatiegebaseerde gegevens en technieken als augmented reality bieden kansen voor bedrijven én zorgen voor onwaarschijnlijke taferelen. "We gaan de kant op van de film Minority Report."
De populariteit van internet op de mobiele telefoon heeft de laatste tijd een vlucht genomen. Dat is vooral te danken aan de introductie van de iPhone, zegt Marc Schoutens, algemeen directeur van het mobiele marketingbureau Mobillion. "Het apparaat heeft bij veel mensen de ogen geopend dat mobiel meer is dan communicatie alleen. Zo ook bij marketeers. Mobiele telefoons zijn minicomputers. Steeds meer bedrijven springen daarop in en verwerken mobiel internet in de marketingmix."
Transactiegericht
Ook Laurens Rutten, director business development bij mobiele websitebouwer Momac, merkt dat bedrijven steeds meer belang hechten aan internet op de mobiele telefoons. "De mediamerken maakten als eersten de overstap naar mobiel, door de introductie van een eigen mobiele website. Op dit moment volgt de zogenaamde m-commerce, daarmee bedoel ik websites over reizen, tweedehands auto's en pizza's. Transactiegerichte diensten dus."
Mandarijn
De mobiele groei zal de komende jaren aanhouden. Mobiel internet is het kanaal waar de meeste groei in zit, aldus Erik Rovers, verantwoordelijk voor business development bij ilse media. "De inschatting is dat over 5 jaar 25% van het internetverkeer via de mobiele telefoon gaat. Bij diensten die relevant zijn voor mobiel is al een sterke stijging van het gebruik te zien. Zo is het uniek bereik van nu.nl op mobiel al rond de 700,000 per maand en bekijken deze gebruikers samen meer 25 miljoen pageviews. Ook diensten als startpagina.mobi en kieskeurig groeien in gebruik."
Rovers geeft diverse suggesties hoe bedrijven van mobiel internet kunnen profiteren. Een kleine greep: "De huidige smartphones met uitgebreid geheugen en ingebouwde GPS maken het mogelijk om bijvoorbeeld navigatie aan te bieden op de telefoon. Consumenten hoeven dan geen aparte hardware meer aan te schaffen voor navigatiesoftware. Dit heeft impact op deze industrie. Daarnaast kunnen bedrijven hierop inspelen door het ontwikkelen van typisch mobiele diensten en applicaties, zoals reisboeken of vertaalgidsen op de telefoon. Je kunt je bijvoorbeeld voorstellen dat je een filmpje van een Chinees op je telefoon hebt die in het Mandarijn uitlegt dat de hotelkamer te duur is. Dat kan handig zijn tijdens onderhandelingen over je hotelkamerprijs in China."
Minority Report
Een bedrijf dat dit soort applicaties voor de mobiele telefoon ontwikkelt is SPRXmobile. Over de ontwikkelingen in de markt van internet op de mobiele telefoons zegt medeoprichter Raimo van der Klein: "Ken je de film Minority Report? Die kant gaat het de komende jaren op." Voor ING ontwikkelde SPRXmobile de ING Wegwijzer, een applicatie waarmee gebruikers met behulp van een Androidtelefoon zeer simpel de dichtstbijzijnde pinautomaat kunnen vinden. Deze informatie is te zien over het beeld op de videocamera van de mobiele telefoon heen, in de vorm van een tekstballon. De techniek die hiervoor wordt gebruikt heet ‘augmented reality'. Van der Klein: "Het is een verrijking van de werkelijkheid met een extra laag, dan wel audio, dan wel video. Tot voor kort werden digitale diensten ontdekt via webpagina's, maar dankzij deze techniek zijn nieuwe vormen van interactie mogelijk."
Enkele voorbeelden van augmented reality (klik op de links voor een filmpje):
- Wie door de mobiele camera kijkt, ziet in plaats van een code een 3D-versie van een Ford Ka
- Een bedrijfspresentatie met behulp van de techniek
- Basketbalkaartjes komen tot leven met behulp van een webcam
Holy grail
In het voorbeeld van Ford Ka wordt ook gebruik gemaakt van een zogenaamde QR code, een tweedimensionale streepjescode die informatie op internet kan ontsluiten. Een andere variant is de 'marker', waar Koen Verhagen, creatief directeur bij .bone, dat is gespecialiseerd in online adverteren, mee werkt. Op dit moment ontwikkelt hij een aantal campagnes waarbij onder meer videoclips op internet zichtbaar worden als een marker wordt getoond voor een webcam. Verhagen is daarnaast vooral enthousiast over augmented reality. "Er is heel lang gezocht naar een manier om te adverteren op de gsm, maar tot voor kort werd vooral gekeken hoe oude methodes konden worden toegepast op de nieuwe situatie. Adverteren óp de telefoon dus, terwijl adverteren vía de telefoon de holy grail is. Met augmented reality kan dat, het is de missing link tussen online, print en de realiteit. Juist omdat consumenten zelf beslissen of ze de advertentie wel of niet willen bekijken, wordt deze techniek in de toekomst zeer belangrijk."
Computerfabrikanten
Het zijn indrukwekkende en soms zelfs verbluffende ontwikkelingen, maar het einde is nog niet in zicht. Schoutens: "Het aantal internetpagina's dat bezitters van een iPhone bezoeken is ongekend. Nu komen langzaam maar zeker ook andere merken, waaronder computerfabrikanten, met smartphones. Dat is een goede ontwikkeling, want de laatste tijd zijn de ontwikkelingen vooral gericht op de telecomfunctionaliteiten. Computerfabrikanten kunnen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid wellicht een steentje bijdragen."