Door stress op het werk te verminderen, kunnen HR-managers ervoor zorgen dat de kwaliteit van het management toeneemt. Dit blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Londen onder 400 werknemers en hun managers.
De belangrijkste manieren waarop managers volgens het onderzoek stress op het werk kunnen terugdringen, is door de werkdruk op werknemers in de gaten te houden en in goede banen leiden. Deze mening is 77 procent van de ondervraagden toegedaan.
De zaken die hierna als meest belangrijk werden aangestipt, zijn dat de manager goed moet luisteren naar de wensen en behoeften van het eigen team (68 procent) en de werknemers op de hoogte moet houden van wat er speelt binnen het bedrijf (63 procent). Ook zeggen werknemers beter te functioneren als de manager interesse toont in hun persoonlijke leven (61 procent).
Managers die bovenstaande zaken op een goede manier hanteren, helpen zichzelf en hun team om stress op het werk te lijf te gaan. Hierdoor neemt de kwaliteit van het management toe. Onderzoekster Emma Donaldson-Feilder: “Dit rapport is niet bedoeld op managers nieuwe trucs aan de hand te doen om met stress om te gaan. Het gaat erom de competenties af te bakenen die een goede manager kenmerken. Dit blijken meteen de beste manieren te zijn om met stress om te gaan.”
Ander gedrag dat managers zou moeten kenmerken, is: toegankelijk zijn voor werknemers, het geven van feedback, op een goede manier omgaan met conflicten op de werkvloer en het in de hand houden van emoties. Het onderzoek benadrukt niet alleen dat teams die worden geleid door een ‘people manager’ bovengemiddeld presteren, maar ook dat deze teams minder last hebben van stress.
Bron: Hrpraktijk.nl