Bedrijven geven dit jaar meer geschenken aan relaties en minder aan de eigen medewerkers. In totaal besteden Nederlandse organisaties dit jaar zo’n 700 miljoen euro aan relatiegeschenken. Dit blijkt uit het Nationaal Onderzoek Relatiegeschenken 2004.
81 procent van de ondervraagde bedrijven geeft jaarlijks één of meer geschenken aan zakelijke relaties. Dat is behoorlijk meer dan in 2003, toen het nog 73 procent was. Vooral het aantal kleine bedrijven dat relatiegeschenken geeft, blijft groeien. De kleine bedrijven geven echter minder uit dan in voorgaande jaren. Grotere ondernemingen hebben hun gemiddelde jaarlijkse besteding aan relatiegeschenken juist ruimschoots verdubbeld, zo blijkt uit het onderzoek.
Het eigen personeel krijgt bij 60 procent van de respondenten een attentie. Dat percentage ligt significant lager dan vorig jaar, toen was het nog 71 procent. Het lijkt erop dat het personeel de dupe wordt van de extra investering voor de klanten
De fles drank lijkt op z’n retour als favoriete geschenk voor externe relaties. In de afgelopen vijf jaar is de (alcoholische) drank gedaald van 70 naar 60 procent. Het kerstpakket blijft het populairste geschenk voor het eigen personeel, maar neemt in aantal niet toe.
Het onderzoek is voor de vijfde maal uitgevoerd door bureau Intomart GfK in opdracht van het blad Incentive. (bron: Incentive)