Een slimme zet van Microsoft op digitale boekenmarkt. Het bedrijf koopt zich in in een grote digitale boekwinkel.
Microsoft nam deze week een belang in Nook, het bedrijf dat Barnes and Noble opbouwde rond zijn digitale boekenlezer. Voor 605 miljoen dollar geeft dat de softwaregigant een dikke vinger in de pap bij de grootste concurrent van Amazon. Het lijkt er bijna op dat de handel in boeken van papier – Barnes and Noble verkoopt die zelfs nog in echte winkels – bijzaak is geworden. De transactie waardeert Nook op 1,7 miljard dollar, ofwel tweemaal zoveel als het moederbedrijf waarvan het zich nu een beetje losmaakt.
Content plus hardware
Nook draait dan ook om digitale content waar grote belangen mee zijn gemoeid, e-boeken. Bovendien biedt het die aan via eigen hardware die nog steeds aan een stormachtige opmars bezig is: de tablet computer. Amazon is en blijft heer en meester in e-boeken, maar met een marktaandeel van 25 procent is Barnes and Noble een nummer twee om rekening mee te houden. Dat geldt ook voor de Nook tablets.
iPad-concurrenten
Net als Amazon met zijn Kindle leverde Nook aanvankelijk pure e-readers, schermpjes op basis van E-Ink, de techniek om tekst in een superieur contrast en zonder achtergrondverlichting weer te kunnen geven. Beiden zijn na verloop van tijd door de knieën gegaan voor de tablet computer, die een minder goede leeservaring biedt maar wel kleur, video en natuurlijk de mogelijkheid om apps te installeren. Wat de laatste Nook Tablet en Kindle Fire gemeen hebben, is hun besturingssysteem: Android. Bovendien zijn het de bestverkopende tablets ter wereld, naast Apple's iPad.
Windows 8
En dat maakt Nook zo interessant voor Microsoft. De softwaremoloch is met zijn Windows besturingssysteem op bureaucomputers nog steeds almachtig, maar speelt daarbuiten een bescheiden rol. En dat vreet aan het totale marktaandeel van Windows. Het moet alles op alles zetten om bij te blijven in de digitale wereld, die zeker voor consumenten verschuift van het bureau naar de mobiele wereld van smartphones en tabletcomputers. Terwijl vooral Nokia moet zorgen dat Windowstelefoons eindelijk eens aanslaan – voor die marketingexercitie sloot Microsoft al een miljardenpact met de Finnen – gaat over een half jaar een nog belangrijker project live: Windows 8.
Apps
Die opvolger van Windows 7 komt in een versie die helemaal is toegespitst op de mobiele wereld van de tablets. Een overzichtelijk beginscherm, bediening via het aanraakscherm en natuurlijk de mogelijkheid om er eenvoudig apps op te zetten; bijna alle ingrediënten zijn er om van Windows 8 een succes te maken. Bijna alle, met uitzondering van het belangrijkste: de apps zelf. Voorlopig bepalen de hoeveelheid apps en de kwaliteit ervan welk tablet en daarmee welk besturingssysteem het publiek prefereert. Natuurlijk kan er weinig op tegen het ijzersterke imago van het merk Apple, maar juist de combinatie met het eigen besturingssysteem en de apps die daarvoor worden geschreven, maken de iPad bijna onoverwinnelijk.
Educatieve e-boeken
Nooks en Kindles bewijzen dat ook een scherpe prijs en een killer app massa's kopers over de streep kunnen krijgen. En die killer app is de goed geïntegreerde boekenlezer. Naarmate steeds meer boeken digitaal worden gelezen, jaagt dat de verkoop van tabets verder aan. Vooral educatieve uitgaven staan aan de vooravond van een enorme digitaliseringsslag en dan is het goed om een partner als Barnes and Noble te hebben met meer dan 600 algemene boekwinkels en nog eens net zoveel educatieve boekwinkels.
Windows Nook
Microsoft dwingt Nook niet zijn assortiment om te bouwen op Windows 8, maar er komt zeker een Windowsversie van de populaire tablet. Op zijn beurt neemt Microsoft de Nook-boekwinkel inclusief boekenleesapp standaard op in zijn eigen appwinkel, marketplace, en waarschijnlijk levert het die mee met Windows 8 zelf.
Lees ook: