Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Met deze 3 tips inspireer je en krijg je je team mee

Visie is belangrijk, maar minstens zo belangrijk is de manier waarop het verhaal verteld wordt. Met deze drie tips inspireer je je medewerkers.

team inspireren

Een goede leider ben je niet alleen omdat je goede ideeën hebt voor het bedrijf, ook de manier waarop je communiceert is belangrijk. De woorden en toon die je gebruikt kunnen veel invloed hebben op de impact die je hebt met je verhaal. Zo kan een uitstekende visie door een verkeerde manier van presenteren als een middelmatig idee worden ontvangen.

Uit onderzoek blijkt zelfs dat het behoorlijk wat geld kan kosten als een verhaal op een verkeerde manier gepresenteerd wordt. Bedrijven met ten minste 100 werknemers lopen zo 420.000 dollar per jaar mis door slechte communicatie. Bedrijven met ten minste 100.000 werknemers zelfs 64,2 miljoen dollar.

Dan Bullock, taal- en communicatietrainer bij de Verenigde Naties en professor aan de NYU School of Professional Studies, en Raúl Sánchez, klinisch assistent-professor taalkunde/interculturele communicatie en ook verbonden aan NYU School of Professional Studies, hebben jarenlang onderzoek gedaan naar hoe je op een inspirerende manier een verhaal kunt vertellen. Op Quartz delen ze drie tips die ervoor zorgen dat je je boodschap op een inspirerende en overtuigende manier over kan brengen.

1. Wees levendig en deel doelen

Zorg dat in het verhaal duidelijk is wat belangrijk is voor jou als leider en de organisatie. Een verhaal met waarden is altijd krachtig. Omdat veel mensen op zoek zijn naar boodschappen die aansluiten bij hun eigen waarden, luisteren de meesten meer met hun hart dan met hun verstand. Bedenk daarom vooraf goed wat een gedeelde waarde met je publiek is en speel daarop in tijdens je presentatie.

Effectieve taal van een leider weet iemand te inspireren. Zorg dat je aan het eind je verhaal eindigt met een visie en een succesvolle, concrete actie. Welke stappen kunnen je werknemers nu nemen?

Lees ook: Hoe je op je werk impact maakt met je stem 

Als een leider op deze manier communiceert bereikt hij dat gezamenlijke doelen uiteindelijk gezien worden als gezamenlijke kansen. Het is ook slim om persoonlijke ervaringen toe te voegen aan het verhaal. Op die manier bouw je een betere en blijvende band op met diegene tegen wie je spreekt.

2. Wees positief

Probeer je vooral te richten op successen, mogelijkheden en oplossingen. Een negatieve toon kan er uiteindelijk zelfs voor zorgen dat samenwerken lastiger wordt, omdat negativiteit blijft hangen bij je publiek. Probeer woorden als nee, niet, iets en nooit te vermijden.

Probeer problemen dus positief te benaderen. Een voorbeeld van de onderzoekers: in plaats van te zeggen ‘de resultaten zijn onmogelijk te begrijpen en kunnen niet bepaald worden’, kun je ook specifieker en positiever zijn: ‘De resultaten zijn mogelijk te begrijpen als we de bron van het probleem kunnen bepalen’. Vraag ook actief naar de mening van je werknemers zodat jullie samen tot een oplossing kunnen komen.

Ook kan de woordkeuze veel verschil maken voor de manier waarop een verhaal wordt geïnterpreteerd. De onderzoekers geven de volgende voorbeelden:

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • Je kunt bij het presenteren van een rapport neutrale woorden gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan de volgende zin: het rapport stelt… Je lokt hiermee uit dat werknemers een eigen conclusie kunnen trekken.
  • Een andere manier om hetzelfde rapport te presenteren is een stuk stelliger: het rapport bewijst… Hiermee prikkel je de luisteraar om tot dezelfde conclusie te komen die jij ook hebt.
  • De laatste optie is een motiverende toon. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: het rapport inspireert ons om… De kans is groot dat je op deze manier de meeste mensen meekrijgt.

3. Zorg voor herhaling

Waar sterke politieke sprekers vaak in uitblinken is herhaling, ritme en evenwicht in hun verhalen. Als leider op de werkvloer kun je daar veel van leren, want mensen houden nu eenmaal van patronen. Volgens de onderzoeker werkt het om gebruik te maken van parellellisme. Dat is een stijlfiguur waarbij onderdelen in een zin in vorm of inhoud min of meer gelijk zijn.  Denk bijvoorbeeld aan deze zinnen die goed blijven hangen:

  • Julius Ceasar: ‘Ik kwam, ik zag, ik overwon’
  • eBay: ‘Koop het, verkoop het, houd ervan’

Als een spreker gebruik maakt van herhaling, blijft het vaak beter hangen. Bovenstaande slogans en uitspraken maken daar gebruik van. Daarnaast is het slim om de zin in te delen in drie delen. Het is het makkelijkste getal om een patroon te creëren. Met twee delen is het alleen mogelijk om een tegenstelling of vergelijking te maken. Als je tijdens een presentatie gebruik maakt van een opsomming van drie, zorgt het er ook voor dat informatie beter verwerkt en onthouden wordt door de toehoorders.