Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Merk opbouwen: “Wij zijn geen grote zak geld die een kunstje leveren”

In 2010 een veelbelovend merk hebben opgebouwd en op de markt hebben gebracht. Vijf ondernemers uit verschillende ontwikkelingslanden gaan deze uitdaging aan met een nieuw project van Fair Trade Original. Merkstrateeg Roland van Kralingen, één van de begeleiders: “Het is weer eens wat anders dan nadenken over margarine of auto’s.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Op dit moment zijn nog elf kandidaten in de race, uiteindelijk gaat het project met vijf a zes deelnemers van start.” Volgens projectcoördinator Kees Bronk is het bouwen van een merk niet voor iedereen weggelegd. Hij bekijkt samen met enkele anderen tijdens het seminar dat komende dagen plaatsvindt, welke kandidaten de meeste potentie hebben. “Ze moeten zelf een fikse bijdrage leveren. We zijn geen grote zak geld die daarnaast een kunstje leveren.” Zo moeten de ondernemers een eigen marketing- en salesafdeling leveren. “Wij hebben een meer coachende rol.”

Grote waarde
Op de vraag waarom dit project is opgezet, zit een persoonlijk verhaal van Bronk. “Ik ben geïnspireerd door internationaal regeringsadviseur Simon Anholt. Hij schreef in zijn boek dat de meest relevante ontwikkeling op dit moment brand marketing is. Volgens hem is een merk bouwen is een kunstje dat een enorme waarde geeft. De honderd sterkste merken ter wereld hebben gezamenlijk een even grote waarde als het Bruto Nationaal Product van de 63 armste landen ter wereld.”

Plan trekken
Ieder bedrijf in de wedstrijd krijgt een eigen, in Nederland gerenommeerd, merkstrateeg. Roland van Kralingen is zo’n coach. “Komende dagen gaan we de ondernemers de theorie bijbrengen. Ze leren hoe ze een merk moeten opbouwen. De tweede stap is dat we het bedrijf gaan opzoeken in hun eigen land. We gaan met het management spreken en een plan maken op het merk te ontwikkelen. In de twee jaar die volgen gaan we ze helpen om het product in Europa op de markt te brengen.”

Verschillen
Eén van de lastige dingen waar de coaches volgens Bronk mee te maken krijgen, is het merk bouwen in de ontwikkelingslanden, met de toegepaste waarden in Europa. “De bedoeling is om richting Europa te gaan met de producten. Maar hoe wij de waarde hier zien, is niet zoals zij ze zien. Als ik jou vraag wat betekent geluk, dan geef je een ander antwoord dan bijvoorbeeld iemand uit Peru. De ondernemers moeten weten wat de waarden in Europa betekenen, omdat ze zich op deze markt richten.”

Iets anders
Van Kralingen heeft de beste bedoelingen om mee te doen: “Hiermee worden de verschillen tussen arm en rijk bevorderd. Voor mij is het vooral om mijn kennis over te dragen aan anderen. Het lijkt me heel erg leuk. Het is een extra uitdaging. Weer eens heel wat anders dan nadenken over margarine en auto’s, wat ik normaal gesproken doe.”