Iedere week deelt MT.nl de belangrijkste innovatielessen van het fictieve bedrijf Sunny Roofs. De verhalen zijn afkomstig uit het boek Innovatiejij.nu van UvA-hoogleraar Henk Volberda, Kevin Heij en Menno Bosma.
Het familiebedrijf Sunny Roofs bv maakte aanvankelijk schuifpuien voor zomerhuisjes, onder de naam Sunny Walls bv. Gevestigd in het zuiden van het land, telt het bedrijf tegenwoordig zo’n driehonderd werknemers. Al een tijdje legt Sunny Roofs zich (succesvol) toe op het maken van zonnedaken ofwel roof systems voor auto’s. De productie van componenten werd in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw geoutsourcet naar China; in Nederland zorgt men voor de assemblage.
Op het moment dat dit verhaal begint, werkt Sunny Roofs nog 100 procent business-to-business (B2B). Er wordt alleen geleverd aan autofabrikanten en dealers. Maar intern speelt men met de gedachte (ook) business-to-consumer (B2C) te gaan werken. De individuele autobezitter bestelt dan direct bij de fabriek een zonnedak op maat. Dit andere businessmodel zou een andere productiewijze tot gevolg hebben. Er moet dan custom-made worden geleverd, in plaats van in grote batches.
Maar voordat we dieper ingaan op de perikelen bij Sunny Roofs stellen we eerst de hoofdpersonages voor:
John (49) is CEO van Sunny Roofs.
Hij is de eerste CEO van buiten de familie. De familie heeft hem er onlangs bij gehaald om het bedrijf door de vierde industriële revolutie te loodsen. John heeft economie gestudeerd en deed ervaring op in de voedingsindustrie. Hij heeft net een cursus ‘Innoveren door begeesterd leiderschap’ gevolgd bij leiderschapscentrum De Boeg en wil de opgedane kennis graag in de praktijk brengen bij Sunny Roofs. John heeft een scheiding achter de rug, maar hertrouwde; de eersteling van zijn ‘tweede leg’ is op komst. John lijkt graag jonger dan hij is, is recentelijk gaan motorrijden en heeft zich een nieuwe outfit aangemeten. Zowel thuis als op het werk heeft hij een groene en een rode knop ingevoerd: de rode drukt hij in als de spanning naar zijn idee te hoog is opgelopen, de groene als hij denkt dat het bedrijf of zijn gezin in een goede flow zit. Hij heeft net een babyfoon in de directiekamer geïnstalleerd.
Myrthe (42) is senior R&D’er
Myrthe is afgestudeerd als werktuigbouwkundige. Ze leest zich al een tijdje in en denkt na over de vierde industriële revolutie. Ze lijkt een serieuze en wat rationele vrouw, draagt een brilletje en een knotje. Maar ze heeft ook een bijtend gevoel voor humor, en als ze haar haren losschudt …
Erik (53), lid van een zelfsturend team in de assemblagefabriek
Erik is een techneut die trots is op zijn werk en zijn product. Hij is veel bezig met procesinnovatie en heeft daar zo zijn ideeën over, maar neemt op het werk niet snel het woord. Erik vindt dat er te weinig geïnvesteerd wordt in opleidingen. Hij coacht in zijn vrije tijd een meidenhockeyteam waarmee hij de nodige successen boekt en waardoor hij coachings- en leiderschapsvaardigheden heeft ontwikkeld.
Flexkracht Angelique (28) werkt bij de afdeling Personeelszaken.
Ze heeft daar eerder als stagiaire van een hbo-opleiding personeelsmanagement onderzoek gedaan naar 21e-eeuwse vaardigheden. Conclusie: die schieten tekort bij Sunny Roofs. Ze mag nu op basis van een halfjaarcontract een verbeterplan opstellen. Angelique voelt zich bij Sunny Roofs als flexkracht een tweederangsmedewerker; ze krijgt bijvoorbeeld geen kerstpakket en scholingsbudget. Ze gebruikt een deel van haar werktijd om een eigen webshop op te zetten.
Enkele bijfiguren
Freelancepsychiater Alfred is door Sunny Roofs ingeschakeld om de spanningen op te lossen die zijn ontstaan als gevolg van de ambitieuze toekomstplannen en het invoeren van een nieuwe manier van werken.
Bankier Charles die namens Linck Bankiers zitting heeft in de raad van commissarissen. Linck heeft de transformatie van Sunny Walls naar Sunny Roofs gefinancierd en ziet het bedrijf graag verder expanderen of overgenomen worden.
Oud-directeur Bob (‘meneer Bob’ voor het personeel) die ook deel uitmaakt van de raad van commissarissen en daar wanhopig probeert de familiewaarden te handhaven. In zijn vrije tijd kiest hij met zijn jacht ‘Sunny waves’ graag het ruime sop.
Meer lezen? Bestel het boek Innovatie Jij.nu op Managementboek.nl.