Een mens wordt niet gelukkiger naarmate zijn salaris stijgt, stelt Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman. De econoom onderbouwt zijn stelling door er op te wijzen dat mensen de afgelopen jaren niet gelukkiger zijn geworden, hoewel de inkomens wereldwijd stegen.
Mensen vinden het volgens hem vooral prettig wanneer hun inkomen stijgt ten opzichte van anderen. Als iedereen meer geld te besteden heeft, wordt iemand dus niet gelukkig van zijn inkomensstijging. Daar komt bij dat mensen snel wennen aan een nieuw salarisstrookje. Maar, zo stelt de onderzoeker, mensen met een hoog inkomen besteden relatief meer tijd aan hun werk en dus minder aan gelukkig makende activiteiten, zoals sporten, luieren en bijkletsen met anderen. Ook hebben ze over het algemeen meer stress.
(Overheidskrant)



