Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Meer respect voor de directeur’

“Directeuren krijgen te weinig respect en waardering voor wat zij bijdragen aan de economie.”

Dat stelde staatssecretaris Joop Wijn tijdens zijn toespraak bij de algemene vergadering van het Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen (NCD).

“Nederlanders zijn in staat om aan alles wat goed is, een negatieve draai te geven. Daar komt, nu het economisch beter gaat, hopelijk een einde aan. Het is nodig actief te werken aan een zuivere beeldvorming ten aanzien van bestuurders. De Nederlandse economie heeft directeuren hard nodig.”

Volgens Wijn verdienen de directeuren een compliment voor het feit dat ‘de afgelopen jaren de werkloosheid bij een sterke economische tegenwind relatief beperkt is gebleven’.

De discussie over topinkomens in het bedrijfsleven wordt volgens de staatssecretaris ongenuanceerd gevoerd. “Er wordt te veel op één hoop gegooid.”

De staatssecretaris vindt dat zowel politici als bestuurders in het bedrijfsleven nu terughoudend moeten zijn. “De introductie van regels is niet nodig als je ziet wat er echt gebeurt. Ik zie de gewone mkb-directeur die de eigen belangen wegcijfert in periodes waarin het economisch slecht gaat. Ik zie directeuren die veel risico’s nemen met hun privé-vermogen. De publieke aandacht is, mijns inziens, te vaak en ten onrechte geïnspireerd door het ‘jaloeziemodel’. Dat model richt zich op een beperkt aantal uitschieters aan de bovenkant en vergeet de rest.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.