Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Managers moeten onderscheidend DNA ontwikkelen’

Managers moeten niet worden afgerekend op winstcijfers, maar op het ontwikkelen van een onderscheidend DNA.

Dat betoogt verbeterconsultant Wessel Berkman In zijn nieuwste boek Management zoals het bedoeld is. Berkman haalt in dat boek flink uit naar hoe managers meestal een crisis te lijf gaan. Dat kan en moet anders, zegt hij. Drie vragen over het hoe.

MT: Waar gaat het mis?

‘Veel manager worden betaald om alleen mooie resultaten te boeken, en daarvoor wordt vaak alles uit de kast gehaald. Maar op de lange termijn gaat het vaak mis, omdat vergeten wordt te investeren in het tastbare, onderscheidende organisatie-DNA. Terwijl het daarom gaat. Heb je geen onderscheidend bedrijf, dan ziet de klant geen verschil met je concurrent, behalve je prijs. En dan rest er vaak niets anders dan de rol van prijsvechter. Maar een onderscheidend bedrijf, waarbij het DNA echt gemeenschappelijk beleefd wordt, heeft juist altijd toekomst, omdat het toegevoegde waarde kan bieden die anderen niet leveren.’

Hoe kun je daarop sturen?

‘Heel makkelijk. Maak bijvoorbeeld een DNA-meetlat, waaraan je elk besluit toetst. Versterkt dit ons DNA? Of verzwakt het ons DNA juist? Als bedrijven zo’n meetlat zouden gebruiken, zouden veel slechte besluiten voorkomen worden. Nu wordt een manager nauwelijks afgerekend op het organisatie-DNA. Terwijl je naar twee dingen zou moeten kijken: a. maakt een manager het team beter? En b. maakt een manager het bedrijf beter en meer onderscheidend? Het probleem is: veel bedrijven weten nauwelijks hoe hun DNA er echt uitziet. Als ik het managers wel eens vraag, blijft het vaak angstig stil of volgen een paar nietszeggende termen. Meer dan 85 procent blijft het antwoord schuldig.’

Moeten managers die vraag dan beantwoorden?

‘Ja, een manager is een maandelijkse investering van de organisatie, bedoeld om de organisatie elke dag beter te maken, niet om de organisatie een beetje hetzelfde te houden. Een manager moet niet alleen betaald worden om mooie cijfers te halen, maar hij of zij moet ook betaald worden om de organisatie te verbeteren. Als je niet direct antwoord hebt op de vraag naar je onderscheidende DNA, wat ben je dan als manager aan het doen? Toch gebeurt het in elke sector. In de bankensector is het extreem aan de gang, al doen de kleine banken het daar beter, maar ook in heel veel andere sectoren zie je bedrijven die nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn, die geen doorleefd DNA hebben. In managementopleidingen is er ook nauwelijks oog voor. Daar kijken ze wel naar competenties, maar ze zijn te weinig gericht op onderscheidend vermogen. Je moet het echt pragmatisch invullen, zodat de klant het ook voelt en ziet. Alleen als je dat lukt, kun je als manager ook iets moois achterlaten, dat klaar is voor de toekomst. Dat is management zoals het bedoeld is.’

Wessel Berkman, Management zoals het bedoeld is, uitgeverij Business Contact.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Berkman organiseert ook interactieve sessies met maximaal 15 mensen over de inhoud van het boek. Lezers van mt.nl krijgen 50 procent korting op de normale deelnameprijs van 295 euro, via deze link en code 50MTWB.