Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Managers die kartels vormen, moeten cel in’

Pieter Kalbfleisch, voorzitter van de kartelpolitie, vindt celstraffen voor bestuurders van bedrijven die kartels vormen een zinnig idee. Dat zegt hij deze week in een interview met Elsevier.

“Het lijkt mij goed bestuurders ook persoonlijke sancties op te leggen. In de Verenigde Staten gaan bestuurders van kartels de cel in. Dat heeft een geweldig afschrikwekkende werking,” zegt Kalbfleisch, voorzitter van de raad van bestuur van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). In de Verenigde Staten krijgen kartelbestuurders gemiddeld achttien maanden gevangenisstraf.

Kalbfleisch pleit voor gevangenisstraffen omdat de kans klein is dat bedrijven, die onderling prijsafspraken maken, worden gepakt. “Kartels brengen de samenleving ongelooflijk veel schade toe, maar ze zijn moeilijk op te sporen. Als bedrijven worden gepakt, moet de dreun dus keihard zijn.” De boete die de NMa nu kan opleggen – maximaal 10 procent van de omzet – schrikt volgens Kalbfleisch niet genoeg af.

Het pleidooi van Kalbfleisch is een steun in de rug voor leden van de Tweede Kamer van CDA en PvdA die begin juni tijdens een debat in de Tweede Kamer bij Laurens-Jan Brinkhorst (D66), toen nog minister van Economische Zaken, pleitten voor de invoering van gevangenisstraffen voor managers die zich schuldig maken aan kartelvorming.
(Elsevier)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.