Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Manager vertrouwt thuiswerker niet

Managers vertouwen hun medewerkers niet genoeg om ze thuis te laten werken. Ondanks de komst van alle nieuwe technologieën zijn ze nog steeds terughoudend bij het organiseren van mobiele en thuiswerkmogelijkheden voor werknemers.

Dat is de uitkomst van een onderzoek van Mitel, een leverancier van communicatieoplossingen. Hiervoor zijn tweehonderd managers van bedrijven in het Verenigd Koninkrijk onderzocht.

Bijna de helft (42 procent) van de ondervraagde managers gaf aan telewerken niet te gebruiken, omdat onduidelijk is of een medewerker wel of niet aan het werk is. Van de ondervraagden denkt 29 procent dat personeel dat op afstand werkt, kortere dagen maakt. Bovendien vermoedt 14 procent dat telewerkers minder hard werken.

Ambitieuze telewerkers merken de gevolgen van dit wantrouwen. Van de ondervraagde managers gaf 30 procent aan dat zij minder geneigd zijn telewerkers in functie te promoveren. Collega’s die fysiek op kantoor aanwezig zijn, komen eerder aanmerking voor een promotie.

Simon Gwatkin, vp strategic marketing bij Mitel: “De perceptie is dat telewerkers kortere dagen maken en niet zo hard werken, alleen omdat ze niet op kantoor zijn. Dat is niet waar. Als een medewerker zijn werk niet doet, dan weet een manager dat, of die medewerker nu op kantoor aanwezig is, of niet.”

Volgens Gwatkin zijn telewerkers juist productiever. Zij worden minder vaak gestoord en kunnen hun werk beter plannen rond privé-zaken zoals familieverplichtingen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.