Uit onderzoek onder het lezerspanel van Management Team blijkt dat een op de drie managers vindt dat de manager zelf niet verantwoordelijk is voor bedrijfsongevallen. Wettelijk is dit onjuist.
Als Management Team de resultaten van het onderzoek voorlegt aan VNO-NCW, blijft een inhoudelijke reactie uit. "Wij herkennen ons niet in dit beeld," is de reactie waar we het mee moeten doen. Letselschadeadvocaat Jim Roth gaat uitvoeriger in op de kwestie. In eerste instantie schrikt hij dat managers een goede bedrijfshulpverlening belangrijker vinden dan Arbowetgeving. "Preventie is juist belangrijk, dat is het enige juiste hulpmiddel."
Om bedrijfsongevallen tegen te gaan, wordt een verregaande houding van de manager verwacht, zegt Roth. "Niet alleen moet je mensen vertrouwen geven, ook moeten de regels afgedwongen worden. Je moet het gevoel hebben overdreven betuttelend te zijn. Managers moeten meer aan preventie doen, daarin kunnen ze niet ver genoeg gaan. Voldoen aan de minimumnormen van de Arbo pleit managers niet vrij van aansprakelijkheid, als werkgever moet je verder kijken."
Ook Jaap Uijlenbroek, directeur van de Arbeidsinspectie, is niet mild voor de manager. "Een bedrijfsleider bij een metaalbedrijf kent de regels wel, maar voor een communicatiemanager is het een ander verhaal. Ik snap dat het daar minder aandacht heeft. Toch ben je altijd verantwoordelijk." De manager moet dus werken aan deze nonchalante houding? "Ik vind het niet eens een nonchalante houding. Ze zijn zich onvoldoende bewust van hun taken. Het moet niet alleen gaan over het product of de financiële targets, maar ook over mensen en veiligheid. Zo niet, dan is dat een ernstige zaak."
Voldoende aandacht geven aan veiligheid op de werkvloer is belangrijk, zegt Uijlenbroek. "Het vervelende is dat de put vaak gedempt wordt als het kalf is verdronken." Dat is kortzichtig, aldus de directeur. Niet alleen uit veiligheidsoogpunt: "Goed gemanagede bedrijven hebben vaak meer aandacht hiervoor. Veiligheid hangt samen met de kwaliteit van het werk, plus het slagen van een product. Het heeft een sterke correlatie met andere zaken binnen een bedrijf. De voorbeeldfunctie van managers is essentieel voor de uitvoering hiervan."
Lees de volledige uitkomsten van het onderzoek in de nieuwe editie van Management Team, die vrijdag uitkomt.