Op sociale media is veel vraag naar managers. Met bijna 700.000 vacatures staat de 'manager' op nummer 2, direct achter de ICT'er.
De managers die op sociale media worden gevraad zijn overigens lang niet altijd leidinggevenden. Zo is de volgende top-5 samen te stellen:
- Accountmanagers (261.000)
- Projectmanagers (104.000)
- Salesmanagers (84.000)
- Marketing / communicatie / pr / socialmedia managers (72.000)
- Officemanagers (26.000)
Inflatie
Het lijkt een aardig staaltje managementinflatie: je telt blijkbaar niet meer mee als je géén manager achteraan je functietitel hebt staan. Dat komt vast overeen met de letterlijke betekenis van het woord 'manager', maar met het leiderschapsidee zoals wij dat in Nederland kennen heeft het vast niet altijd te maken. De vraag is dan ook gerechtvaardigd of leidinggevende ervaring nog wel nodig is bij deze groep managers. En dat blijkt ook nauwelijks het geval, volgens een nadere analyse van de berichten: slechts in 31.000 (van de 700.000) vacatureberichten wordt iets gesteld over ervaring, nog geen 5 procent dus. In 176 vacatureteksten wordt zelfs expliciet géén ervaring verwacht.
Niet via sociale media
Het lijkt er overigens op dat de échte leidinggevende misschien nog wel niet zo vaak via sociale media wordt gezocht. Zo zijn er in totaal de afgelopen jaren 14.000 berichten te vinden geweest over vacatures voor ceo, coo, cfo of cto, maar in sommige gevallen gaat het daarbij helemaal niet om postings voor de positie van hoogste baas, zoals de coo die Heineken zocht (een chief oranje officer) of een officemanager die gezocht werd vóór de ceo.
Trending topic
Een en ander blijkt uit een analyse van het Nederlandse Coosto, dat daarvoor 11,5 miljoen vacature-gerelateerde berichten op sociale media sinds 2011 analyseerde. Uit dat onderzoek blijkt duidelijk dat het aantal vacatures op sociale media ook in 2015 steeds verder toeneemt. Eind 2014 maakte Twitter bekend dat #vacature het vaakst ‘trending topic’ was in Nederland. Deze ontwikkeling zet zich door: in het begin van 2015 zijn er op social media zelfs 44 procent méér vacatures gedeeld dan dezelfde periode in 2014.
ICT’ers op #1
Uit hun cijfers blijkt verder dat er 1,2 miljoen berichten op social media zijn gedeeld die zich richten op ICT-vacatures. Banen in deze sector worden verreweg het meest gedeeld in Nederland. Managementfunties staan op nummer 2, vóór sales-functies (565.000). Net buiten de top-3 vallen vacatures in marketing/communicatie (468 duizend) en de zorg (444 duizend), op ruime afstand gevolgd door beroepen in de horeca, financiële sector, recruitment/hr, (fashion) retail en de telecomsector.
Amsterdam rules
In bijna de helft (5,5 miljoen) van alle vacatures staat een plaatsnaam genoemd. Amsterdam is met afstand de plek waar de meeste banen te vinden zijn, gevolgd door Utrecht en Rotterdam. In de hoofdstad wordt, net als de rest van het land, vooral gevraagd naar ICT’ers.
Twitter domineert
Van de 11,5 miljoen vacature-gerelateerde berichten op sociale media is zo’n 10,5 miljoen via Twitter geplaatst. Opvallend is dat deze 10,5 miljoen berichten werden verstuurd door slechts 313.000 auteurs. De 100 actiefste twitteraars plaatsten samen liefst 4,2 miljoen tweets. Deze top-100 bestaat volledig uit organisaties die constant vacatures delen.
Tip: stuur afbeelding mee
Door te retweeten, delen social media-gebruikers een vacature ook met hun eigen netwerk. Door een afbeelding mee te nemen in het bericht, blijken vacatures veel sneller te worden verspreid. Gemiddeld 17 procent van de vacatureberichten krijgt een retweet; wordt er een afbeelding toegevoegd, dan groeit dit tot 58 procent. Toch bevat momenteel slechts 1,6 procent van de vacaturetweets een afbeelding, terwijl gemiddeld op Twitter in 13 procent van de gevallen een foto bij het bericht wordt geplaatst.
Gemiste kans
Het gebrek aan media in de vacatureberichten is een gemiste kans, vindt Rens Dietz, marketingmanager bij Coosto: “Om personeel te vinden wordt social media ontzettend veel ingezet, maar het kan nog veel effectiever. Door een aansprekende foto toe te voegen is er meer engagement. Vooral in de ICT-branche kunnen ze hier nog wat van leren.Terwijl in deze sector verreweg het meeste vacatures op social media staan, scoren juist marketing/communicatie- en pr-vacatures het beste wat betreft retweets.'
Lees ook