Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Maak naam voor uzelf

De nieuwe economie zal om aandacht en reputatie draaien, zegt Andrew Keen. 'Het individu wordt belangrijker dan het bedrijf.'

De nieuwe economie zal om aandacht en reputatie draaien, zegt de "antichrist of Silicon Valley", Andrew Keen. Volgens de schrijver van het boek The Cult of the Amateur zal het individu belangrijker worden dan het bedrijf. 

"Ga niet bij de traditionele media werken", adviseerde Andrew Keen de studenten van de Hogeschool van Amsterdam. Keen is bekend geworden met zijn boek The Cult of the Amateur, een polemiek tegen user generated content, bedrijven die daarvan profiteren en daarmee tegelijkertijd zorgen voor een devaluering van cultuur. Bedrijven als Google, YouTube en MySpace maken volgens hem niet alleen cultuur kapot, ze zorgen er ook voor dat niemand meer wil betalen voor media en cultuur.

Kwaliteit terug
"Als iemand een bedrijf opstart en vraagt om mijn werk en zegt dat ik daar ook beter van wordt, zonder dat ik ervoor een vergoeding krijg, dan zeg ik fuck off", zo vatte hij tijdens het gastcollege zijn boek samen. Even later vervolgde hij: "Ik overdreef in mijn boek". Op dit moment werkt hij aan een nieuw boek, waarin hij positiever gestemd lijkt. "Oude media gaan ten onder, dat is onvermijdelijk, maar de kwaliteit komt wél terug op het internet. Er komt een terugkeer naar de oude mediasystemen, die draaiden om volgen of gevolgd worden."

Twitter
Als voorbeeld geeft Keen het webbedrijf Twitter, waar gebruikers in 140 tekens boodschappen kunnen delen met zogenaamde volgers. "De nieuwe economie zal draaien om reputatie en aandacht. Daar kan vervolgens geld mee verdiend worden." Volgens Keen moeten mensen uit de creatieve en media industrie in de toekomst een naam voor zichzelf maken. "Je moet als individueel persoon de concurrentie aangaan, en niet als bedrijf."

Geen verlegenheid meer
Dat betekent dat deze werknemers ondernemender te werk moeten gaan, en uit moeten zoeken hoe ze aandacht kunnen krijgen. "De verlegen persoon zal uitsterven in de 21e eeuw", waarschuwt Keen. Keen is trouwens niet volledig positief over deze ontwikkeling: "Deze ontwikkeling zal leiden tot meer eenzaamheid, maar we kunnen niet meer terug." Zelf is hij inmiddels ook overstag gegaan: Keen heeft ruim elfduizend volgers op Twitter. "Als ik niet meedoe, ga ook ik ten onder."

Gratis?
Tijdens het college viel het woord "gratis" geregeld. Gratis is volgens sommigen het businessmodel van de toekomst, weet ook Keen. "Het ironische van deze ontwikkeling is dat het fysieke talent weer schaars wordt. Met dat talent zal je reputatie uiteindelijk gebouwd worden. Kijk naar acts als Prince en The Rolling Stones, die veel geld verdienen met live optredens. Dezelfde modellen zul je bijvoorbeeld gaan terugzien in de media en bij schrijvers." Een gratis model dat volledig steunt op advertenties heeft in ieder geval geen toekomst, zegt Keen: "Het werkt alleen in combinatie met andere modellen."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Andrew Keen gaat in debat tijdens de opening van de Global Entrepeneurship Week op 16 november.