Moe van de NSA, Plasterk en internetbedrijven die handel drijven met je gegevens? Zo krijg je volledige beschikking over je eigen data.
Privacy en internet, het blijft een lastige combinatie. Hoe veilig zijn jouw persoonlijke gegevens voor hackers, de Amerikaanse inlichtingendienst of hun Nederlandse bondgenoten? Voor wie de glazen altijd half leeg zijn: niet.
NSA, Justitie, hackers
Of het nu de NSA is die met anti-terreurwetgeving in de hand ongezien de datacenters van Amazon aftapt, Nederlandse jusititie die met een huiszoekingsbevel gegevens vordert van een hostingbedrijf als Leaseweb of een Russische hacker die zijn brood verdient met de verkoop van creditcardgegevens op internetfora: er kan altijd iemand meekijken met elke toetsaanslag die je online doet. Dat wil niet zeggen dat het ook gebeurt. Wie met gezond verstand online gaat, blijft meestal de ellende bespaard.
Privacy als betaalmiddel
Oh ja, en dan zijn er ook nog handige online diensten en apps, die gratis zijn. Of wacht: de gebruiker betaalt wel degelijk voor Google docs, Whatsapp, Facebook en de rest door een inkijkje te geven in zijn surfgedrag en meestal nog wel iets meer persoonlijke data. Privacy, stellen de critici van dergelijke businessmodellen, is het betaalmiddel in ruil waarvoor we ons online leven handig en gratis inrichten. Dat kan zo zijn, maar ons leven is nauwelijks nog denkbaar zonder onze smartphone-apps, Gmail, Dropbox of Twitter.
Private en Public Cloud
Ons leven speelt zich steeds meer af in de cloud, dat samenspel van datapakhuizen, internetverbindingen en software dat zo veel nieuwe diensten en businessmodelen mogelijk maakt. Bedrijven stappen in een stevig tempo over naar die cloud vanwege de vele zakelijke voordelen die dat biedt. Maar ook ondernemingen waken over de privacy van hun klanten, vaak reden waarom ze niet al hun systemen overbrengen naar de 'publieke' cloud van Amazon, Microsoft of Rackspace, waarin hun data bij wijze van spreken naast die van een ander bedrijf staan, op eenzelfde server. Bedrijven zetten deels in op een 'private' cloud: die biedt dezelfde voordelen, maar draait uitsluitend op eigen hardware. Achter een hek in een datacenter, of op eigen terrein.
Nieuw: Personal Cloud
Dit jaar komt er een derde smaak cloud bij: de Personal Cloud. Die personal cloud is gericht op consumenten die al een beetje verwend zijn geraakt door wat de cloud mogelijk maakt, bijvoorbeeld overal en altijd toegang tot je foto's, vanaf welk apparaat dan ook, maar die vrezen voor hun privacy als ze werkelijk al hun data overbrengen naar de cloud. De gedachte achter het concept: net als grote ondernemingen zou een consument ook zijn eigen cloud moeten kunnen bouwen. Dat concept kreeg de afgelopen maanden op verschillende manieren handen en voeten.
Pixeom
Wie deze week naar Kickstarter gaat, kan bijvoorbeeld hoogstpersoonlijk de Personal Cloud financieren door Pixeom te steunen. Broer en zus Karishma en Sam Nagar hebben een klein apparaatje ontwikkeld, dat de basis moet vormen van een eigen cloud. Het is een klein kastje met een kleine computer en opslagchip dat, eenmaal gekoppeld aan het thuisnetwerk, zorgt voor de versleutelde opslag van je persoonlijke bestanden. Het geheugen van die cloud is simpel uit te breiden door er een harde schijf aan te koppelen.
Alternatief voor Facebook
Op zich weinig nieuws vergeleken met de thuisnetwerken waar enthousiaste hobbyisten altijd druk mee zijn. Maar het fraaiste van Pixeom is de software die wordt meegeleverd om het gebruiken en delen van de bestanden makkelijk te maken: met het Pixeom Personal Exchange Network, toegankelijk voor smartphones en pc's, bepaal je welke data je wil delen en welke je versleuteld en veilig voor jezelf houdt. Pixeom belooft met andere software zelfs alternatieven voor Dropbox, Google Docs en – klinkt ambitieus – Facebook.
Hier legt Karishma Nagar Pixeom uit:
Younity
Pixeom is een doorslaand succes op Kickstarter: broer en zus Nagar hebben hun doelkapitaal van 50.000 dollar al ruimschoots binnen en er is nog een week te gaan. De Pixeom lijkt een aardige gadget, maar moeten we eigenlijk niet terug naar af voor een stevige Personal Cloud en onze eigen servercomputer aanschafffen en opnemen in een eigen netwerk? Nee, zegt de Amerikaanse start-up Younity, laat alles wat je aan muziek en foto's op al die apparaten hebt staan, lekker staan. De personal cloud wordt door Younity aangeboden als online dienst.
Personal Cloud als dienst
Maar die cloud met Droste-effect werkt dankzij de browser wel zoals het hoort: vanaf elk apparaat worden alle persoonlijke bestanden op andere pc's, laptops en telefoons toegankelijk en, heel belangrijk tegenwoordig, ze kunnen ook simpel gedeeld worden met anderen die worden vertrouwd. Die kunnen de gedeelde bestanden wel nooit downloaden en krijgen ze ook maar even te zien of horen. Younity is een clouddienst, maar verzekert dat het geen enkele bit opslaat op zijn eigen systemen en ook geen zicht heeft op welke data via zijn dienst rondgaan. En dat is een belangrijke voorwaarde: niemand anders dan de eigenaar zelf kan over de data beschikken.
De toekomst
Zou de strikt persoonlijke cloud aanslaan? Feit is, dat consumenten inmiddels gretig gebruikmaken van Dropbox en de rest, maar nog lang niet zo ver gaan met een overgang naar de cloud als bedrijven. Dat verandert snel: volgens onderzoeksbureau Gartner zullen we in 2016 al een derde van onze persoonlijke bestanden in de cloud hebben staan, vergeleken met 7 procent in 2011. Vooral dankzij de smartphones waarmee we foto's uploaden en muziek willen luisteren, gaat het hard. Het lijkt moeilijk voorstelbaar, dat startups als Pixeom alternatieven kunnen bieden voor alles waarvoor de cloud nu al onmisbaar is.
Persoonlijke controle
Misschien is er een derde manier om de controle terug te krijgen over welke persoonlijke data je laat inzien en gebruiken door derden. De Britse startup Ctrlio ziet op zich de wederzijdse voordelen van het delen van persoonlijke informatie door consumenten met commerciële partijen, maar brengt de eigenaar aan de knoppen. Die krijgt een uitgebreid persoonlijk dataprofiel, dat op elk moment kan worden gedeeld. Hoe nuttig dat kan zijn? Als een belwinkel inzage krijgt in waar en wanneer je mobiel belt, kan het niet alleen een voordelig abonnement aanbieden, maar ook een dat overal waar je vaak belt de beste ontvangst biedt. Of Ctrlio zijn visie echt in de praktijk kan brengen, hangt wel af van de steun van ondernemingen die klantgedrag nu al volgen: zijn ze bereid daar mee te stoppen of transparanter over te communiceren? In ruil daarvoor belooft Ctrlio ze loyalere klanten.
Meer lezen
Of download de gratis whitepaper 'Slimmer zakendoen in de cloud', waarin je leest welke 6 voordelen de cloud jouw bedrijf biedt