Textielorganisatie Koninklijke Ten Cate ontving afgelopen week de Erasmus Innovatie Award 2006/2007. Volgens de jury omdat het bedrijf zich onderscheidt van andere bedrijven. Dat vraagt om extra uitleg en daarvoor bellen we de voorzitter van de Raad van Bestuur: Loek de Vries.
Meneer De Vries, een innovatie-award, wat heeft u eraan?
“Het is niets anders dan bevestiging en erkenning van een deskundige jury, dat de strategie waaraan we werken de juiste is. Dat is toch wel iets waar we aangenaam verrast door zijn.”
Welke strategie is dat dan?
“Gericht op productontwikkeling én efficiency. Veel consultants zeggen dat die componenten haaks op elkaar staan en niet gecombineerd kunnen worden. Die discussie is ook binnen het bestuur gevoerd, maar het resultaat van de Monitor wijst uit dat het mogelijk is. Als je maar sociaal innoveert.”
Hoe is dat bij Ten Cate gelukt?
“Door intern drie zaken aan elkaar te koppelen: leiderschap met daarbij de juiste visie, strategie en structuur. Communicatie, zowel naar het management als de werkvloer. En positieve emotie, waarbij iedereen het merkt als iets fout gaat, maar ook als iets goed gaat. Extern is open netwerken belangrijk. We werken met verschillende instanties samen, om onze kennis te delen. Belangrijk, want we moeten ons wapenen tegen het Verre Oosten en met name Amerika.”
Ten Cate is het afgelopen jaar vaak genomineerd voor prijzen. Welke prijs gaat u nog winnen?
“Ik reken er op dat we er nog eentje winnen dit jaar. We hebben geleerd van de vele nominaties en weten wat we nog moeten verbeteren.”
Wat was uw dankwoord bij het in ontvangst nemen van de prijs?
“Ik had tien minuten, maar na een half uur kreeg ik het sein dat ik moest ophouden, haha. Ik was op dreef. Wat ik heb verteld, heb ik zojuist kort samengevat. Ik kan de diepte ingaan, maar dan moet u maar eens langs komen. Als ik dat nu doe, ben ik over een uur nog niet klaar.”